«کمبود نقدینگی» و «سرمایه در گردش» مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در سرخس
«کمبود نقدینگی» و «سرمایه در گردش» مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در سرخس
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت سرخس با بیان اینکه «کمبود نقدینگی» و «سرمایه در گردش» مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی در سرخس است، گفت: با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در سرخس داریم متاسفانه وضعیت صنایع ما در شهرستان ضعیف است و صنایعی نداریم که اشتغال انبوه داشته باشند.

علی هراتی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، درباره فعالیت خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان سرخس اظهار کرد: ایجاد خانه‌های صنعت، معدن و تجارت از مصوبات قانون ۵ ساله دوم است و در مهرماه ۹۷ با حضور دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی انتخابات شهرستان سرخس در منطقه ویژه اقتصادی برگزار و اعضای هیئت مدیره تعیین و احکام آنها صادر شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس با بیان اینکه اعضای خانه صنعت، معدن وتجارت سرخس ۵ نفر اصلی و دو نفر عضو علی البدل هستند، بیان کرد: کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد جهش اقتصادی مهمترین هدف ایجاد خانه‌های صنعت، معدن و تجارت است.

وی درباره ماموریت‌های خانه صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پیگیری مشکلات و موانع فعالیت واحدهای مستقر در منطقه، شرکت در کارگروه ها و کمیسیون های مرتبط با اشتغال و اقتصاد و تشکیل کمیسیون های حقوقی داوری و کمیسیون حمایت قضایی از تولید و و همچنین ایجاد چند کمیسیون مرتبط از مهمترین ماموریت‌های خانه صنعت، معدن و تجارت است.

آمار دقیقی از واحدهای تولیدی در سرخس نداریم

هراتی با اشاره به بازدید از واحدهای تولیدی عنوان کرد: بیشتر واحدهای تولیدی شهرستان سرخس را بازدید کردیم تا بتوانیم مشکلاتشان را بررسی و حل کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس افزود: به دلیل موازی کاری زیاد بین سازمان‌ها، آمار دقیقی از واحدهای تولیدی در شهرستان سرخس نداریم و باید سیستمی ایجاد شود تا آمار بخش خصوصی را در شهرستان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: شروع فعالیت شرکت‌ها باید از خانه صنعت، معدن و تجارت باشد تا بتوانیم مدیریت درستی را در راستای خدمات انجام دهیم.

هراتی درباره نقش اداره صنعت، معدن و تجارت نسبت به حمایت از تولید بیان کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت نگاه حمایتی ندارند و اقداماتشان بیشتر حاکمیتی است.

با وجود پتانسیل‌های زیاد، وضعیت صنایع سرخس ضعیف است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالایی که در سرخس داریم متاسفانه وضعیت صنایع ما در شهرستان ضعیف است و صنایعی نداریم که اشتغال انبوه داشته باشند.

وی اضافه کرد: در منطقه ویژه اقتصادی به تعداد انگشتان دست واحد فعال داریم و به خاطر قوانین و محدودیت‌هایی که در منطقه ویژه است سرمایه گذاران تمایلی برای حضور در شهرستان ندارند و اگر شهرک صنعتی داشته باشیم هیچ سرمایه‌گذاری از شهرستان خارج نمی‌شود.

هراتی از موافقت شهرک‌های صنعتی استان با ایجاد شهرک صنعتی در سرخس خبر داد و افزود: تقاضای ۲۰ هکتار زمین را برای شهرک صنعتی از آستان قدس رضوی داشتیم که خوشبختانه مسئولان آستان قدس رضوی در این‌باره مخالفتی نداشتند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس با بیان اینکه کوچک‌ترین شهرک صنعتی در استان در چناران، ۸ هکتار مساحت دارد، بیان کرد: طرح توجیهی ایجاد شهرک صنعتی در سرخس را باید تهیه کنیم تا بتوانیم از آستان قدس رضوی زمین بگیریم.

وی با گلایه از همکاری ضعیف دستگاه های اجرایی شهرستان با خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس، اظهار داشت: وزارت صمت ۸ مورد از وظایفش را به خانه صنعت تفویض کرده است و اگر دستگاه‌های اجرایی در کنار خانه صنعت نباشند شاهد رونق تولید نیستیم و به اهدافمان نمی‌رسیم و باید با حمایت از بخش خصوصی، اشتغال و رونق تولید را ایجاد کنیم.

«کمبود نقدینگی» و «سرمایه در گردش» مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی در سرخس

هراتی به فعالیت بنیاد برکت در شهرستان سرخس اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت بنیاد برکت در سرخس باعث رونق تولید در این شهرستان شده است و در همین راستا ۱۲ واحد تولیدی از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس برای دریافت تسهیلات به بنیاد برکت معرفی شدند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس با تاکید بر اینکه پیگیری مطالبات و مشکلات واحدهای تولیدی مهم‌ترین رسالت خانه صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: مشکلات ۷۰ درصد واحدهای تولیدی شهرستان بررسی شدند و عمده مشکل این واحدها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و برای رفع این مشکل باید تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی داده شود.

وی به سخت‌گیری‌های بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی اشاره و عنوان کرد: با توجه به سخت‌‍گیری های بانک و خواب سرمایه متاسفانه نرخ تسهیلات به ۲۸ درصد می‌رسد و توجیهی برای تولید ندارد.

هراتی ادامه داد: مشکلات بانکی از جمله به مزایده گذاشتن محل فعالیت واحدهای تولیدی یکی دیگر از مشکلات واحدها است که از طریق دادستانی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس از تعطیلی چندین واحد تولیدی به خاطر مشکلات آب خبر داد و بیان کرد: این موضوع را از طریق اداره منابع آب شهرستان پیگیری کردیم و این اداره قول همکاری در این زمینه به ما داده است.

وی به پیگیری‌های قضائی خانه صنعت، معدن و تجارت اشاره و عنوان کرد: به عنوان نمونه یکی از واحدهای تولیدی در شهرستان مشکلاتی از جمله توقیف اموال داشته است که با پیگیری که از سوی دادگستری انجام دادیم قرار بر این شد ۲۰ درصد بدهی ها را پرداخت کنند تا توقیف اموال لغو شود.

هراتی در پایان درباره فعالیت خانه صنعت، معدن و تجارت شهرستان در حوزه تجارت اظهار داشت: هنوز در حوزه صادرات و واردات و تجارت وارد نشدیم و فعالیتی در این زمینه نداشتیم و بیشتر به حوزه صنایع پرداختیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس