استفاده از رنگ‌های شاد در فصل سرما و نور درمانی از راهکارهای مقابله با افسردگی فصلی به شمار می‌روند.

به گزارش نسیم سرخس فرشته کریمی زاده روانشناس کودک و خانواده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: افسردگی یک بیماری روانی است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم، بی علاقگی نسبت به همه چیز، احساس گناه و بی ارزش بودن در افراد می‌شود.

کریمی زاده با اشاره به این موضوع که حدود چهار تا شش درصد مردم جهان از افسردگی رنج می برند، ادامه داد: احساس خستگی، کاهش انرژی، اختلال در خواب (کم خوابی یا خواب زیاد)، مشکل در تمرکز و یادگیری، احساس بی قراری و اضطراب، میل به تنهایی و بی دلیل گریه کردن از نشانه های اصلی افسردگی است.
وی با بیان اینکه افسردگی در کودکان باعث بروز استرس و بیش فعالی در آنها می شود، اضافه کرد: این اختلال در دوران نوجوانی و جوانی به دلیل بحران سن بلوغ و مشکلات و مسائل اجتماعی بیش از سایر مقاطع زندگی و با علائمی نظیر عدم اعتماد به نفس به خصوص در دختران، پرخاشگری و گوشه گیری بروز پیدا می کند.
این روانشناس ۲ عامل وراثت و محیط را از عوامل اصلی ابتلا به افسردگی دانست و عنوان کرد: افرادی که در بین اعضای خانواده شان افسردگی وجود دارد و یا حوداث ناگواری نظیر مرگ عزیزان، معلولیت و بیماری در زندگیشان اتفاق افتاده است بیش از سایر افراد در معرض افسردگی قرار دارند.
کریمی زاده اظهار داشت: طبق آمار، افسردگی در زنان بیشتر از مردان است و این امر شاید از مراجعه بیشتر آنها به پزشک و بروز این اختلال بعد از زایمان و در دوران شیر دهی ناشی شود.
وی ادامه داد: افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که هر سال در زمان معینی از سال در فصل پاییز و زمستان رخ می دهد و می توان دلیل اصلی آن را طولانی شدن زمان تاریکی در شبانه روز و کاهش هورمون شادی آور سروتونین به دلیل کم شدن نور خورشید دانست.
این روانشناس با اشاره به اینکه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افسردگی‌ها مربوط به افسردگی فصلی است، افزود: افسردگی فصلی بیشتر در مناطق سرد و کوهستانی رخ می دهد و استفاده از رنگ های شاد و نور درمانی از جمله راهکارهای اصلی مقابله با آن به شمار می روند.
کریمی زاده یادآور شد: ورزش منظم، ماساژ درمانی، یوگا و مدیتیشن، انجام فعالیت های دینی و مذهبی، افزایش معنویات، استفاده از رژیم غذایی سالم، موسیقی و هنر درمانی، تعامل با دیگران و شرکت در فعالیت های گروهی و اجتماعی از جمله راه های پیشگیری و درمان افسردگی خفیف در افراد است.
وی ضمن اشاره به نقش مشاوره و روان درمانی در تسریع روند بهبود افسردگی تصریح کرد: استفاده از داروهای آرامبخش با تجویز پزشک و ویتامین درمانی نیز از جمله راه های درمانی افسردگی محسوب می شوند.
این روانشناس تاکید کرد: از آنجایی که افسردگی زمینه بروز اختلالات خطرناکی نظیر اعتیاد و خودکشی را فراهم می آورد، توصیه می شود افسردگی را جدی بگیرید و هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام نمایید.
انتهای پیام/