افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه
افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه
سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد سرخس از افزایش 35 درصدی ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز به مخزن ذخیره‌سازی شوریجه خبر داد.

رحیم وقاری در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، گفت: پروژه افزایش ظرفیت کمپرسورهای تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه خانگیران در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پیرو تفاهم‌نامه جهانی آب‌وهوا و تعهد جمهوری اسلامی ایران به کاهش تولید کربن در این مجتمع آغاز شد.

 

وی اظهار داشت: در این پروژه با بررسی منحنی و تغییر نقطه عملکرد کمپرسورها و تغییر شرایط عملیاتی، شبیه‌سازی و انجام تست‌های عملی، تحلیل پارامترهای عملیاتی، با صرف کمترین سرمایه‌گذاری ظرفیت کمپرسورهای تزریق از سه و نیم میلیون مترمکعب به چهار و هشت‌دهم میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرده است.

 

سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه تصریح کرد: اجرای این پروژه باعث تحقق افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت واحد شده است.

 

وقاری ادامه داد: همچنین در این پروژه با کاهش مصرف سوخت توربین‌ها تا ۲۸ میلیون مترمکعب در هشت ماه فصل تزریق و با توجه به قیمت جهانی گاز مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی را به همراه دارد.

 

وی به مزایای اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: تولید پایدار گاز طبیعی در زمستان در پی افزایش تزریق گاز و صیانت از مخازن مستقل گازی کشور، کاهش مصرف قطعات یدکی و کاهش تعمیرات توربوکمپرسورها و صرفه‌جویی ریالی و ارزی، کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست از مزایای اجرای طرح است.

 

سرپرست واحد ذخیره‌سازی شوریجه همچنین به میزان تزریق گاز طبیعی به مخزن شوریجه در پنج‌ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره و عنوان کرد: در پنج‌ماهه سال ۹۴ مقدار ۷۲۲ میلیون مترمکعب گاز به مخزن تزریق شده که این آمار در پنج‌ماهه امسال به بیش از یک میلیارد افزایش یافته است.

 

وقاری در پایان یادآور شد: این مجتمع شامل سه ردیف توربو کمپرسور با ظرفیت توان ۱۰ و نیم میلیون مترمکعب در روز است.

انتهای پیام/