افزایش ۵۸ درصدی صادرات ریلی کشور از مرز سرخس
افزایش ۵۸ درصدی صادرات ریلی کشور از مرز سرخس
مدیر کل راه آهن خراسان گفت : با فعال شدن بخش خصوصی برای تامین واگن جا به جایی بین المللی کالا، صادرات ریلی کشور از مرز سرخس در شمال خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی ۵۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش نسیم سرخس، مدیر کل راه آهن خراسان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ هزار تن محموله صادراتی با ۱۳ هزار دستگاه واگن بارگیری و به مقاصد کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که حدود پنج هزار واگن از این تعداد توسط بخش خصوصی تامین شد.

مصطفی نصیری ورگ اظهار کرد: خراسان رضوی با بارگیری ۷۰۱ هزار تن کالای صادراتی، رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده و مرز سرخس دارای سهمی ۸۶ درصدی از کل صادرات است.

نصیری ورگ افزود: در این میان ایستگاه شهید مطهری نیز رتبه نخست صادرات ریلی را در میان ایستگاه های دیگر کسب کرد به طوری که در سال جاری ۳۴۴ هزار تن بارگیری از این ایستگاه صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵۵ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: عمده کالای صادراتی از مرز سرخس، سیمان با سهم ۷۰ درصد و مقصد اصلی نیز کشور ازبکستان با سهم ۷۳ درصد بوده است و ترکمنستان، قزاقستان دیگر کشورهای مقصد صادرات از مرز سرخس بوده اند.

تبادل ریلی کالا در کشور با آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می‌شود.

به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت‌های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می‌گیرد.

مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی پارسال بیش از دو میلیون تُن کالا بود و ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی طی سال گذشته به یک میلیون و ۲۷۴ هزار تُن رسید که رکوردی جدید در این زمینه است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما