افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس
افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس
روابط عمومی شرکت راه آهن با اعلام جزییات تفاهمنامه مشترک با ترکمنستان از شروع مجدد فعالیت پایانه مرزی لطف آباد- آرتیق و افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس خبر داد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از ایرنا، ترکمنستان شاهراه ورود ایران به بازارهای کشورهای آسیای میانه است که سالانه حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورمان از جمله خراسان رضوی را پذیرا است و همچنین در مسیر بازرگانی بین‌المللی کریدور تجاری جهانی شرق – غرب، موقعیتی ویژه برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی و حتی شرق دور دارد.

کالاهای صادراتی از طریق سه گذرگاه مرزی لطف‌آباد، سرخس و باجگیران استان خراسان رضوی به ترکمنستان حمل می‌شود. این سه گذرگاه مرزی اسفند سال۹۸ در پی شیوع جهانگیر ویروس کرونا از سوی کشور همسایه بسته شدند. ترکمنستان اما پس از چندین ماه ابتدا مسیر ریلی سرخس و سپس مرز زمینی لطف‌آباد را با اعلام شرایط بسیار محدودکننده برای عبور کامیون های ایرانی گشود.

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز صبح اعلام کرد که به دنبال مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در روزهای ۴ و ۵ آبان ماه در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، «سید میعاد صالحی»، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی با «آزاد آتامرادوف» رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می کند.

روابط عمومی راه آهن درباره جزییات این تفاهمنامه آورده است: توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق- لطف آباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راه آهن دو کشور از موارد مطرح شده در سند همکاری بین دو کشور است.

اجرای این سند، توسعه همکاری ها، افزایش حجم مبالات کالا، توسعه حمل و نقل ریلی و رونق اقتصادی دو کشور را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا نشست اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، شب گذشته با امضا دو سند همکاری در وزارت راه و شهرسازی، به کار خود پایان داد.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری‌های مشترک در زمینه اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی به امضای«رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و «رشید مردوف»، معاون رییس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان رسید.

«سید میعاد صالحی» مدیرعامل راه آهن و «آزاد آتامرادوف» رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان نیز، تفاهم نامه ریلی به امضا رساندند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا