پیرو درخواست آمانو برای ارائه اطلاعات درباره رابطه آژانس با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، کتاب «شلیک به دانش»‌ چاپ انتشارات خبرگزاری فارس که مستندات ترورهای هسته‌ای را بررسی کرده است، برای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ملاقات روز یکشنبه خود با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از عملکرد این نهاد در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران ابراز ناخرسندی کرده و از جمله درباره نقش آژانس در دسترسی تروریست‌های صهیونیستی به اطلاعات دانشمندان ایرانی انتقاد کردند. آمانو در پاسخ به این انتقادها، هرگونه دخالت آژانس در این مورد را رد کرد و با تصریح بر این نکته که این ترورها هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است،‌ خواستار ارائه اطلاعات در این زمینه شد.

پیرو این درخواست آمانو، سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس طی نامه‌ای کتاب «شلیک به دانش» را که به صورت مستند به چرایی و چگونگی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله رابطه آژانس با این ترورها می‌پردازد، برای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال کرد.

متن کامل نامه معاون خبرگزاری فارس به آمانو به شرح زیر است:

« جناب آقای یوکیا آمانو

مدیر کل محترم آژانس بین المللی انرژی اتمی

روز یکشنبه ۲۹/۰۶/۹۴ جنابعالی در جلسه کمسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی ایران، ضمن رد ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، خواستار شدید که اگر اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد، به دست شما برسد.

برای مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران، آنچه شما در جلسه کمسیون برجام درباره نقش آژانس در ترور دانشمندان ایرانی شنیدید امری بدیهی است. این دانشمندان، شخصیت‌های تلویزیونی و رسانه‌ای نبوده‌اند که نام و چهره‌شان برای تروریست‌های صهیونیستی آشنا باشد. شهدای هسته‌ای ایران، ‌کسانی بودند که به واسطه فعالیت در عرصه انرژی صلح آمیز اتمی، اطلاعاتشان در اختیار آژانس بود و متاسفانه، حق این امانت رعایت نشد. هرچند از درخواست شما مبنی بر ارائه اطلاعات درباره رابطه آژانس و ترورها متعجب شدیم، اما پیرو همین امر، کتاب «شلیک به دانش» که پس از سلسله ترورهای هسته‌ای از سوی انتشارات خبرگزاری فارس منتشر شده و به صورت مستند، به چرایی و چگونگی ترور دانشمندان ایرانی از جمله نقش آژانس در این ترورها پرداخته، تقدیم شما می‌شود.

مسئله ترورها اما تنها نگرانی و ناراحتی مردم ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست. آژانس که بنا بود یک سازمان مستقل و بی طرف باشد که به کشورها در رابطه با دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای کمک کند، نه تنها کمکی به ایران نکرد، و نه تنها اطلاعات در اختیارش به دست تروریست‌های صهیونیستی افتاد، بلکه افرادی در سطح مدیران ارشد آژانس واسطه و ابزاری شدند تا اسناد جعل شده از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران، در گزارش‌های رسمی آن نهاد بین‌المللی گنجانده شود.

اگر امروز می بینید که نمایندگان ملت ایران از عملکرد آژانس ناراضی هستند و از رئیس جمهور ایران می شنوید که «منصفانه نظارت کنید»، به این دلیل است که آژانس عملکرد منصفانه نداشته و علی رغم همکاری‌های بی‌سابقه ایران و دسترسی‌های بی‌سابقه‌ای که برای بررسی ادعاهای جعلی به آن داده شد، و علی‌رغم دستان خالی خود پس از بازرسی‌های گسترده، حاضر به تائید ماهیت منحصرا صلح آمیز فعالیت های هسته‌ای ایران نشد؛ تا به شهادت همین پرونده، تغییر ماهیت داده و از یک نهاد فنی و حقوقی، به یک سازمان سیاسی وابسته گذار کند.

سید یاسر جبرائیلی

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس»

انتهای پیام/