ارجاع ۵۰ پرونده به اولین دفتر «مصلحان قضایی» در سرخس/ بیشترین دغدغه ما در بحث «احقاق حقوق عامه» مربوط به مسائل شهری است
ارجاع ۵۰ پرونده به اولین دفتر «مصلحان قضایی» در سرخس/ بیشترین دغدغه ما در بحث «احقاق حقوق عامه» مربوط به مسائل شهری است
رئیس دادگستری شهرستان سرخس با اشاره به ارجاع 50 پرونده به اولین دفتر مصلحان قضایی در سرخس از زمان راه‌اندازی این دفتر گفت: با رایزنی‌هایی که با نخبگان و متنفذین اهل سنت داشتیم، تلاش داریم تا دفتر شماره 2 مصلحان قضایی در شهرستان را برای جامعه محترم اهل سنت ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام محمد نجف زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با تبریک هفته قوه قضاییه اظهار کرد: شهید بهشتی شخصیتی بی‌بدیل برای انقلاب اسلامی و الگویی کامل برای تحقق بخشیدن اهداف نظام اسلامی بود.

 

رویکرد دادگستری سرخس در «احقاق حقوق عامه»

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان سرخس با اشاره به رویکرد دادگستری این شهرستان و جدیت در «احقاق حقوق عامه» افزود: در راستای احقاق حقوق عامه، در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان در سال جدید مسئله حمایت از کامیون داران خدوم و زحمتکش شهرستان و مشکلات آن‌ها موردبررسی قرار گرفت و تصمیماتی هم اتخاذ شد.

 

وی با تأکید بر اینکه مردم امروز از سودهای بانکی می‌نالند، تصریح کرد: به‌صورت جداگانه به وکلای بانک‌های تجارت، ملی و ملت سپردیم که نباید تضمین‌ها به نحوی باشد که به دستگاه قضایی مراجعه کنند و علاوه بر سودهای مصوب یک حق‌الوکاله و هزینه دادرسی بر مردم بار شود؛ در واقع به دنبال این هستیم که بدهی‌های مردم زمینه‌ای برای پر پول‌تر کردن جیب بانک‌ها نشود.

 

بیشتر دغدغه ما در بحث «احقاق حقوق عامه» مربوط به مسائل شهری است

حجت‌الاسلام نجف زاده با تأکید بر اینکه مسائل اقتصادی چند سالی است که مورد شعار مقام معظم رهبری قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در این رابطه دادگستری شهرستان برای سرپا نگه‌داشتن واحدهای تولیدی که اقتصاد مردم را زنده نگه می‌دارند تلاش می‌کند.

 

رئیس دادگستری شهرستان سرخس بیان کرد: در همین راستا بازدیدی از کارخانه کاشی و سرامیک منطقه ویژه اقتصادی شهرستان داشتیم و دغدغه‌های مدیریت این واحد را به دستگاه‌های مربوطه منتقل کردیم تا هر چه سریع‌تر شروع به کار کند و شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستان در این کارخانه باشیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر دغدغه ما در بحث احقاق حقوق عامه به مسائل شهری و ارتباط مردم با شهرداری‌ها مربوط می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه رئیس دادگستری شهرستان به‌عنوان قاضی تطبیق مصوبات شهرداری با قانون انجام‌وظیفه می‌کند، تلاش داریم از تصویب مصوباتی که بیشتر جنبه منفعت شخصی برای شهرداری تا مردم دارد، جلوگیری کنیم.

 

ارجاع ۵۰ پرونده به اولین دفتر «مصلحان قضایی» در سرخس

حجت‌الاسلام نجف زاده در ادامه به راه‌اندازی دفتر مصلحان قضایی در سطح شهرستان اشاره و عنوان کرد: اصل ۱۵۶ قانون اساسی دو وظیفه را بر عهده قوه قضاییه گذاشته که یکی حل‌وفصل دعاوی و دیگری صدور حکم است که صدور حکم را فقط قاضی دادگاه می‌تواند انجام بدهد، اما برای فصل خصومت دادگستری می‌تواند از ارگان‌های شبه قضایی مانند شوراهای حل اختلاف و حتی امام جماعت‌های مساجد استفاده کند تا بتواند بارش را در ارتباط با فصل خصومت بر دوش سایر ارگان‌ها بگذارد و وقتش را بیشتر صرف رسیدگی به صدور حکم و پرونده‌های مهم کند.

 

رئیس دادگستری شهرستان سرخس ادامه داد: در ۱۸ بهمن‌ماه سال گذشته اولین دفتر مصلحان قضایی را برای طایفه بزرگ علیمیرزایی و با کمک و همکاری این طایفه راه‌اندازی کردیم و از ابتدای خرداد امسال تاکنون حدود ۵۰ پرونده به این دفتر ارجاع شده است.

 

وی با بیان اینکه روزانه ۴ پرونده در این دفتر موردبررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌هایی که با جامعه محترم اهل سنت شهرستان داشتیم از آن‌ها درخواست کردیم نخبگان و متنفذین شان را به ما معرفی کنند و تلاش داریم تا دفتر شماره ۲ مصلحان قضایی در شهرستان را برای جامعه اهل سنت ایجاد کنیم.

 

حجت‌الاسلام نجف زاده با اشاره به راه‌اندازی سه دفتر مصلحان قضایی دیگر در شهرستان افزود: با توجه به موقعیت شهرستان سه دفتر دیگر مصلحان قضایی برای نظامی‌ها، فرهنگیان و مجموعه شرکت نفت و گاز ایجاد می‌شود.

 

لزوم ثبت‌نام مراجعان به دادگستری در سامانه «ثنا»

رئیس دادگستری شهرستان سرخس در ادامه با اشاره به کاهش ورودی پرونده به شعبه اول دادگاه این شهرستان بیان کرد: از زمان راه‌اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان و جلوگیری از ورود شکایت‌های واهی، شاهد کاهش ورودی پرونده و شعبه اول دادگاه شهرستان هستیم.

 

وی با اشاره به لزوم ثبت‌نام همه مراجعان به دادگستری در سامانه «ثنا» تصریح کرد: با ثبت‌نام مراجعان در این نرم‌افزار، دست کارچاق‌کن‌ها که امیدهای واهی به مردم می‌دهند قطع می‌شود و می‌تواند در جمع‌کردن محکومین متواری به ما کمک کند.

 

حجت‌الاسلام نجف زاده در پایان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل ما در دادگستری شهرستان کمبود نیروی انسانی است، گفت: بااین‌وجود شاهد فعالیت جهادی در دادگستری این شهرستان هستیم.

انتهای پیام/