توسعه ۱۰۰ درصدی کشت دانه روغنی کلزا در سرخس/ ۱۰۰۰ تن کلزا امسال از اراضی سرخس برداشت می‌شود
توسعه ۱۰۰ درصدی کشت دانه روغنی کلزا در سرخس/ ۱۰۰۰ تن کلزا امسال از اراضی سرخس برداشت می‌شود
محمدعلی رهنما با اشاره به اینکه 600 هکتار از اراضی سرخس به کشت محصول کلزا اختصاص ‌یافته گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی امسال 1000 تن محصول کلزا از اراضی شهرستان سرخس برداشت می‌شود.

محمدعلی رهنما در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: امسال ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرخس به کاشت دانه روغنی کلزا اختصاص‌یافته که نسبت به پارسال افزایش ۱۰۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول را داریم.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: شهرستان سرخس با توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا هم‌اکنون رتبه دوم استان را در سطح زیر کشت این محصول دارد.

وی با اشاره به کاشت ۴ رقم از ارقام محصول کلزا در اراضی این شهرستان گفت: هایولا، اوکاپی، زرفام و نپتون ازجمله ارقام محصول کلزا هستند که در اراضی شهرستان سرخس کشت شدند.

رهنما تصریح کرد: تا دیروز ۲۶۰ تن محصول کلزا از اراضی کشاورزی شهرستان برداشت و برای خرید تضمینی به اداره تعاون روستایی تحویل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی امسال ۱۰۰۰ تن محصول کلزا از اراضی سرخس برداشت می‌شود.

از بین دانه‌های روغنی، «کلزا» به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار باکیفیت و ۵۷ درصد کُنجاله برای تعلیف دام یکی از دانه‌های روغنی باکیفیت و ایدئال در کشور است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

به گفته کارشناسان باوجود مزایای فراوان توسعه کشت دانه روغنی کلزا در این زمینه به‌شدت به واردات محصول وابسته هستیم.

همچنین بررسی‌های ۲۰ ساله در کشور نشان می‌دهد با حمایت از توسعه کشت داخلی کلزا ازیک‌طرف می‌توان کشور را از وابستگی به واردات این محصول استراتژیک نجات داد، اثرات تحریم در صنعت غذا را خنثی کرد و از طرفی با تولید روغن سالم، ضریب امنیت غذایی و سلامت جامعه را ارتقا بخشید.

انتهای پیام/