«میراث معنوی ایرانیان» در مواجهه با تهدیدها باید ثبت جهانی شود
«میراث معنوی ایرانیان» در مواجهه با تهدیدها باید ثبت جهانی شود
حجت‌الاسلام محمد بختیاری گفت: متانت و صبوری، عزتمندی، مهربانی، مواسات و همدلی و مهارت و هنر بی‌نظیر ملت ما در تبدیل تهدید به فرصت یک جهاد عظیم ملی را پدید آورده است که باید به‌عنوان «میراث معنوی ایرانیان» و «حماسه بزرگ انسانی ملت ایران» ثبت جهانی شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حجت‌الاسلام محمد بختیاری امروز ۲۶ اردیبهشت ۹۹ در دهمین خطبه مجازی نماز جمعه سرخس که به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی منتشر شد، با اشاره به متانت و صبوری و مواسات مثال‌زدنی ملت بزرگ ایران در جریان بیماری کرونا اظهار کرد: در مواجهه با این بیماری از طرفی با موجی از نگرانی، هجوم، دعوا و اسلحه‌کشی در مواردی قساوت و بی‌رحمی و بی‌توجهی به جان انسان‌ها و مواجهه تبعیض‌آمیز با شهروندان در «غرب وحشی» روبرو بودیم اما از طرفی در برخی بلاد اسلامی و به‌ویژه ملت انقلابی ایران بامتانت، صبوری و تاب‌آوری بی‌نظیر، منازل، مساجد، هیئت‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها را صحنه انواع ایثارهای شگفت‌انگیز کردند.

امام‌جمعه سرخس افزود: قطعاً خط‌کش‌های جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی مدرن در درک عظمت این واقعه درمی‌مانند که چگونه یک حادثه مشترک در نقطه‌ای از جهان با رفاه و ابزار بسی بیشتر موجب احتکار و سرقت پیدا و پنهان و بی‌رحمی می‌شود و در نقطه دیگر در اوج زندگی سخت و دشوار اقتصادی، دریایی از ایثار و مهربانی و گذشت جریان می‌یابد.

وی تصریح کرد: غربی‌ها در آزمون بین‌المللی کرونا شکست خوردند، در توانایی‌های مدیریتی و در فلسفه اجتماعی فلسفه مادی که هر چیز را با پول محاسبه می‌کند؛ نوع نگاه این‌ها به کسانی که فایده مالی برای کشورشان ندارند مانند سالمندان این‌ها را در دنیا انگشت‌نما کرد.

حجت‌الاسلام بختیاری با بیان اینکه صحنه‌های کم‌نظیر ملت ایران در مواجهه با تهدیدها باید با روایتی آوینی گونه ثبت جهانی شود، گفت: متانت و صبوری، عزتمندی، مهربانی، مواسات و همدلی و مهارت و هنر بی‌نظیر ملت ما در تبدیل تهدید به فرصت یک جهاد عظیم ملی را پدید آورده است که باید به‌عنوان «میراث معنوی ایرانیان» و «حماسه بزرگ انسانی ملت ایران» ثبت جهانی بشود.

امام‌جمعه سرخس تأکید کرد: این ثبت جهانی البته نه از جنس کارهای میراث فرهنگی که روایت و تصویرسازی این حماسه نسخه دوم دفاع مقدس یعنی نسخه دوم آوینی ها را می‌خواهد.

وی در ادامه با تبریک و تسلیت شهادت جمعی از دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در یک تمرین دریایی به ملت بصیر ایران اظهار داشت: ملت ایران باید مواظب باشند، امپراتوری رسانه‌ای استکبار و برخی از مزدوران داخلی آنان مانند همیشه دست‌به‌کار شده و به فضاسازی مسموم دراین‌باره پرداختند.

حجت‌الاسلام بختیاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان که به‌عنوان روز قدس نام‌گذاری شده است را روز فریاد همه مسلمانان و آزادیخواهان و مستضعفان جهان علیه رژیم غاصب صهیونیستی و وحدت و یکپارچگی عالم اسلام برای نجات قدس برشمرد و تصریح کرد: برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهرستان سرخس همانند سایر نقاط کشور تابع اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا است که ان شاء الله اطلاع‌رسانی می‌شود.

امام‌جمعه سرخس در ادامه با تأکید بر اینکه باید خودمان را برای درک فیوضات شب‌های قدر آماده کنیم و این شب‌ها را دست‌کم نگیریم، بیان کرد: کل تقدیرات سال ما بسته به این شب که از هزار ماه بالاتر است، دارد.

وی عنوان کرد: سعادت و شقاوت در این شب تقدیر می‌شود؛ تمام مقدرات ریزودرشت در این شب تقدیر می‌شود و هر حالی که در این شب داشته باشیم حال  سال ما می‌شود.

حجت‌الاسلام بختیاری خاطرنشان کرد: اگر بیماری و یا کهولت سن نداریم، با حفظ نکات بهداشتی به مساجد برویم و با حفظ فاصله اجتماعی در مراسم‌های شب قدر شرکت کنیم و از خیرات و برکات اجتماع  مؤمنان و نورانیت محافل معنوی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس