عاقبت پروژه‌ عمرانی ناتمام در جاده مشهد-سرخس!
عاقبت پروژه‌ عمرانی ناتمام در جاده مشهد-سرخس!
طرح عملیات عمرانی و جدول‌کشی بلوار روستای گنبدلی سرخس جلوی چشم مردمی که از سرخس به مشهد می‌رفتند و یا از مشهد به سرخس می‌آمدند انجام می‌شد اما اکنون آن همه هزینه و جدول‌کشی و نقشه‌هایی که کشیده شده بود به یک‌باره جمع شد؛ برای بسیاری به خصوص مردم سوال بود و حتی گمانه‌زنی کردند که در این پروژه تخلفات مالی اتفاق افتاده است!

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، روستای گنبدلی سرخس روستایی در ۳۰ کیلومتری شهر سرخس است و در جاده اصلی سرخس-مشهد و تقاطع جاده پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد واقع شده ‌است.

هر رهگذری که چند سال گذشته از جاده سرخس-مشهد و از وسط این روستا عبور می‌کرد شاهد اجرای عملیات عمرانی و جدول‌کشی در نزدیکی مغازه‌های حاشیه جاده بود اما پس از گذشت چند وقت دیگر نه اثری از جدول‌ها بود و نه اثری از عملیات عمرانی برای روستای گنبدلی.

طرحی طرح‌ریزی شده بود و جلوی چشم مردمی که از سرخس به مشهد می‌رفتند و یا از مشهد به سرخس می‌آمدند عملیات عمرانی انجام می‌شد اما حال آن همه هزینه و جدول‌کشی و نقشه‌هایی که کشیده شده بود به یک‌باره جمع شد؛ برای بسیاری به خصوص مردم شهرستان سرخس سوال بود و حتی گمانه‌زنی کردند که در این پروژه تخلفات مالی اتفاق افتاده است.

برای پاسخ به این سوال اساسی که چرا پروژه جدول‌کشی روستای گنبدلی جمع شد و عاقبت این پروژه چه شد با بخشدار مرکزی، سرپرست بنیاد مسکن و رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سرخس به گفتگو نشستیم.

پروژه به علت همراهی نکردن مردم جمع شد

اسحاق تیموری در گفتگو با خبرنگار ما درباره پروژه جدول‌کشی جاده عبوری روستای گنبدلی سرخس گفت: این یک طرحی بوده که توسط بنیاد مسکن تصویب شد تا بلواری در جاده وسط روستای گنبدلی سرخس اجرا شود.

بخشدار مرکزی سرخس افزود: در این طرح دو لاین کندرو و دو لاین تندرو تعریف شده بود که اعتبار آن از محل بودجه بنیاد مسکن و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تامین می‌شد.

وی با بیان اینکه در این طرح مغازه‌های حاشیه جاده باید عقب نشینی می‌کردند، گفت: از آنجایی که این طرح یک طرح ملی نبود و بودجه ملی نداشت قبل از شروع طرح با مردم و کسبه آنجا برای عقب‌نشینی ساختمان‌ها صحبت کردیم که مردم و کسبه موافقت کردند و بنا بر آن طرح را شروع کردیم اما در مرحله‌ای که از مردم خواستیم عقب‌نشینی ساختمان‌ها را انجام دهند متاسفانه مردم همراهی نکردند.

تیموری خاطرنشان کرد: پس از شروع طرح مردم انتظار داشتند بابت عقب‌نشینی هزینه‌ای به آنها پرداخت شود در حالیکه بودجه این طرح از منابع محلی یعنی بودجه بنیاد مسکن سرخس و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت تامین شده بود و برای عقب‌نشینی منازل بودجه‌ای وجود نداشت و انتظار ما این بود تا مردم برای زیباتر شدن ورودی روستا با مجریان طرح همراهی کنند.

بخشدار مرکزی تاکید کرد: متاسفانه مردم برای اجرای این پروژه همراهی نکردند و تصمیم گرفته شد تا طرح دیگر اجرا نشود و برای اینکه بودجه برگشت نخورد جداول و آسفالت را در برخی کوچه‌های روستای گنبدلی استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شد، درباره موضوعات مطرح شده پیرامون تخلفات مالی در این طرح، گفت: بحث تخلفات مالی شایعه است و طرح فقط به دلیل همراهی نکردن مردم متوقف و جمع شد و بودجه آن در کوچه‌های روستا هزینه شد.

طرح از قالب اصلی خارج و به چند طرح کوچک‌تر تبدیل شد

سعید زحمتکشان نیز در گفتگو با خبرنگار ما درباره طرح بلوار روستای گنبدلی گفت: با توجه به معیارهای فنی که درباره این وجود داشت کسبه آنجا با عقب‌نشینی می‌کردند که برای این موضوع چندین بار جلسه گرفته شد اما متاسفانه اهال آنجا مجاب نشدند تا ساختمان‌ها را عقب ببرند و به همین دلیل اجرای طرح منتفی شد.

سرپرست بنیاد مسکن سرخس عنوان کرد: برای این طرح که توسط بنیاد مسکن تعریف شده بود از مشاوران ذی‌صلاح استفاده کرده بودیم که طرح را براساس قوانین آن حوزه تعریف کردند.

وی بیان کرد: شرکت مشاور چند نمونه طرح را برای اجرا به ما معرفی کرد که با بررسی‌هایی که انجام دادیم یک طرح را انتخاب کردیم اما به دلیل اینکه اهالی برای اجرای این طرح مجاب نشدند طرح را از قالب اصلی آن خارج کردیم و با هماهنگی با دهیار و شورای روستا به چند طرح کوچک‌تر تبدیل کردیم.

زحمتکشان اظهار کرد: در طرح‌های جایگزین برخی کوچه‌های روستای گنبدلی آسفالت و جدول‌کشی شدند.

طرح شامل کنارگذر برای مردم محلی بود

سیدجواد احمدی در گفتگو با خبرنگار ما درباره این طرح گفت: طرح‌هایی که توسط برخی سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود باید در کمیسیون‌های ایمنی و تخصصی اداره راه مطرح شود و اگر به لحاظ ضوابط و آیین‌نامه‌ها تایید شود، اداره راه اجازه اجرای آن را می‌دهد.

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سرخس اظهار کرد: طرحی که در ابتدا در گنبدلی چند سال گذشته اجرا شد به شدت غیرکارشناسی بود اما چندی بعد طی جلساتی که فرمانداری و بنیاد مسکن برگزار کرد این طرح ساماندهی شد و طرح جدیدی که اداره راه آن را نیز تایید کرد عملیاتی شد.

وی افزود: در طرح جدیدی که دیده شد دو مسیر کندرو برای عبور و مرور و ترافیک محلی در کنارها در نظر گرفته شود و دو مسیر تندرو نیز که در وسط بود و در جاده اصلی قرار داشت برای عبور و مرور خودروها از جاده اصلی بود.

احمدی عنوان کرد: بخشی از این طرح اجرایی شد و با توجه به اینکه این طرح یک طرح محلی و استانی بود و طرح‌های محلی و استانی برخلاف طرح‌های ملی آنچنان بودجه‌ای ندارند و مردم نیز برای عقب‌نشینی هزینه مطالبه کرده بودند به علت همراهی نکردن مردم این طرح در آنجا کامل نشد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سرخس افزود: ما نمی‌خواستیم مردم در آنجا ضرر ببینند بلکه هدف این بود تا روستایی که منتهی به شهر سرخس می‌شد زیبا جلوه کند و باید همکاری دو طرفه می‌بود.

وی گفت: در نهایت با توجه به اجرایی نشدن این طرح در جاده اصلی، هزینه‌ها در کوچه‌های روستای گنبدلی صرف شد و آسفالت و جدول‌کشی برخی کوچه‌ها توسط بنیاد مسکن انجام شد.

به گزارش نسیم سرخس، هرچند اجرای این طرح باعث زیباتر شدن جاده منتهی به شهر سرخس و روستای گنبدلی می‌شد اما اجرای آن منتفی شد و باید مسئولان امر طرح جایگزین با اعتباری مناسب درنظر بگیرند تا وضعیت جاده‌ای که از دل روستای گنبدلی عبور می‌کند از شرایط کنونی خارج شود و هم رضایت مردمی که از آنجا عبور می‌کنند را به همراه داشته باشد و هم رضایت اهالی روستای گنبدلی را.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس