پلاستیک جالیز مزارع آستان قدس رضوی پاکسازی شد
پلاستیک جالیز مزارع آستان قدس رضوی پاکسازی شد
پلاستیک جالیز مزارع آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس همزمان با روز جهانی خاک پاکسازی شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدعلی رهنما در مراسم پاکسازی پلاستیک جالیز مزارع آستان قدس رضوی، گفت: با توجه به اهمیت و نقش خاک به عنوان بستر تولید محصولات کشاورزی و وظیفه جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک و به منظور پیشگیری از فرسایش و حفظ ساختار و ارزش غذایی خاک، جهاد کشاورزی از سال‌ها پیش اقداماتی را برای کاهش عوامل تاثیرگذار بر تخریب خاک انجام داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس عنوان کرد: مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش تخریب خاک، استفاده صحیح از لوله های تیپ و پلاستیک در کشت‌های زیر پلاستیک جالیز است.

وی افزود: به مناسبت روز جهانی خاک در کمیته فرعی پسماند شهرستان که با حضور جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی برگزار شد مصوب شد تا برنامه جمع آوری پلاستیک از مزارع جالیزکاری کشت و صنعت آستان قدس با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان ادارات و کشاورزان برگزار شود.

استفاده از پلاستیک برای کشت‌های جالیزی قاتل خاموش محیط زیست است

موسی غلام زاده‌ نیز در این مراسم با اشاره به روز جهانی خاک با شعار توقف فرسایش و حفظ آینده ما، گفت: استفاده از پلاستیک برای کشت‌های جالیزی قاتل خاموش محیط زیست است و مواد پلاستیکی که از مواد نفتی ایجاد شدند به علت عدم تجزیه پذیری و باقی ماندن به مدت طولانی در خاک باعث سمی شدن خاک می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس بیان کرد: پلاستیک‌های باقی مانده از کشت‌های زیر پلاستیکی علاوه بر آلودگی آبی و خاکی در اثر تابش آفتاب و همچنین سرما، باعث کاهش کیفیت و حاصلخیزی خاک می‌شوند.

وی با بیان اینکه کاهش چسبندگی ذرات خاک به دلیل مشتقات مواد نفتی است و باعث منشا گرد و غبار در سطح شهرستان و تهدید علیه سلامت و بهداشت جامعه می‌شود، گفت: تخریب محیط زیست و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی از قبیل قطع درختان و تخریب پوشش در اثر چرای بی‌رویه و مازاد بر ظرفیت مراتع از دلایل فرسایش خاک است و بیشترین خسارت ناشی از سیلاب‌های جاری و گل و لای همراه سیل در بعضی از استان‌ها و حتی شهر سرخس به دلیل فرسایش خاک بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس عنوان کرد: برای حفظ پایداری خاک، مدیریت صحیح خاک، جلوگیری از تخریب و آلودگی خاک و همچنین اصلاح و بهسازی خاک‌های تخریب شده قانون حفاظت خاک تصویب شد که در قانون وظایف دستگاه‌ها برای حفاظت از خاک مشخص شده و سازمان محیط زیست به استناد مواد قانونی ۱۱ و ۱۵مکلف به پایش خاک‌های آلوده، شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده کننده می‌باشد و همچنین طبق ماده ۱۹ قانون حفاظت خاک تخلیه و دفن مواد آلاینده اعم از جامد و مایع در خاک در غیر از مکان‌های تعیین شده ممنوع است و کسانی که به این کار اقدام کنند علاوه بر جبران خسارت زیست محیطی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت محکوم می‌شوند

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس