صیاد غیرمجاز پرندگان کمیاب در سرخس دستگیر شد
صیاد غیرمجاز پرندگان کمیاب در سرخس دستگیر شد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرخس از دستگیری صیاد غیرمجاز پرندگان شکاری باارزش و کمیاب بالابان و شاهین در منطقه تخته گلداد این شهرستان خبر داد.

موسی غلام‌زاده در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی از همیاران محیط زیست مبنی بر حضور یک نفر صیاد غیرمجاز پرندگان شکاری باارزش و کمیاب بالابان و شاهین در منطقه تخته گلداد سرخس، مأموران یگان حفاظت محیط زیست بعد از انجام کارهای اطلاعاتی و اطمینان از صحت گزارش عازم منطقه‌ شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست سرخس، شکارچی متخلف را هنگام خروج  از منطقه دستگیر و از نامبرده یک بهله دلیجه، یک قطعه کبوتر اهلی و یک قطعه یا کریم کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: با اعتراف متخلف به رو‌ش صید پرندگان شکاری از طریق کوخت (چاله صید پرندگان شکاری) از طریق دام گذاری تور، متخلف به محل کوخت هدایت و در محل تعداد دو رشته تور و طناب و سایر ادوات صید کشف شد.

غلام‌زاده بیان کرد: متخلف طبق دستور قضایی روانه بازداشتگاه شد و به استناد تبصره دو ماده ۱۳ قانون شکار و صید علاوه بر محکومیت به جزای نقدی از ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال به حداکثر مجازات حبس از نود روز تا سه سال محکوم می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس یادآور شد: هرساله متأسفانه از شهریورماه تعدادی از صیادان غیرمجاز بوشهری با حمایت و راهنمایی جوامع محلی در زیستگاه‌های استان ازجمله شهرستان سرخس به‌صورت کوخت (احداث چاله صید و پهن کردن تور) و شبچه ای برای قاچاق و صید پرندگان باارزش شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان مستقر می‌شوند.

وی تصریح کرد: پرندگان صید شده بعد از صید در بازارهای جهانی بین شیوخ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عربستان سعودی به قیمت گزافی معامله و خریداری می‌شوند.

غلام‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به نقش اکولوژیکی پرندگان شکاری در هرم زنجیره غذایی و نقش بیولوژیکی در کنترل جوندگان، از تمامی شهروندان درخواست داریم طبق اصل پنجاهم قانون اساسی هرگونه تخلف شکار و صید را به اداره حفاظت محیط زیست سرخس اطلاع دهند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس