پیگیر اعتبارات پروژه سد شوریجه از صندوق توسعه ملی هستیم/ فاز اول انتقال آب سد دوستی به سرخس مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد
پیگیر اعتبارات پروژه سد شوریجه از صندوق توسعه ملی هستیم/ فاز اول انتقال آب سد دوستی به سرخس مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: چهار سد بزرگ در حوزه مرز‌ها داریم که سه سد به بهره برداری رسیده است و برای سد شوریجه نیز از محل صندوق توسعه ملی پیگیر تامین اعتبارات برای تکمیل هستیم.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمد حاج رسولیها در همایش پایش فرصت‌های اشتغال و تولید در حوزه منابع آب شهرستان سرخس که به همت بسیج مهندسین صنعتی سپاه سرخس برگزار شد، گفت: سال زراعی ۹۷ – ۹۸ با رکورد بارندگی ۳۴۲ میلیمتر به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سال گذشته بارندگی در کشور دو برابر شد، گفت: در حوزه سرخس نیز بارندگی امسال به ۳۱۰ میلیمتر رسید درحالیکه در سال گذشته میزان بارندگی در سرخس ۱۴۳ میلیمتر بود و بیش از دو برابر رشد بارندگی داشتیم.

وی کل آورد آب‌های سطحی در سال گذشته را ۲۴ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: امسال این میزان به ۸۹ میلیارد متر مکعب رسیده و حدود ۳ برابر شده است و آب‌های سطحی زیادی وارد کشور شده است.

حاج رسولیها با اشاره به ظرفیت سد دوستی سرخس، گفت: سد دوستی سال گذشته ۵۴ میلیون متر مکعب آب داشت و امسال حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آبگیری در این سد داشتیم ضمن اینکه ۱۸۰ سد بزرگ ملی در کشور داریم که یکی از آن سدها سد دوستی شهرستان سرخس است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: این واقعیت را باید بپذیریم که در سال‌های گذشته در بخش مدیریت منابع آب ضعف‌های زیادی داشتیم.

وی بیان کرد: مسئله آب در کشور باید به یک مسئله واحد و یکپارچه بین دستگاه‌های مرتبط تبدیل شود تا بتوانیم از این ظرفیت واحد بهره‌وری بهتری در حوزه اشتغال داشته باشیم.

حاج رسولیها گفت: در دو سال گذشته وزارت نیرو کارگروه سازگاری با کم آبی را برای مدیریت آب تشکیل داده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه استفاده از آب شرب سد دوستی حق مردم سرخس است، عنوان کرد:  ۴۰ کیلومتر از اجرای خط انتقال آب سد دوستی به شهر سرخس به اتمام رسیده و تا پایان مهرماه فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اجرای پروژه سد شوریجه گفت: از سال ۹۰ برای سد شوریجه ردیف بودجه پیگیری شده است و از جمله پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو است و چهار سد بزرگ در حوزه مرز‌ها داریم که سه سد به بهره برداری رسیده است و برای سد شوریجه نیز از محل صندوق توسعه ملی پیگیر تامین اعتبارات برای تکمیل هستیم.

جلسه ویژه مسائل آب و کشاورزی سرخس در کمیسیون کشاورزی مجلس

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در این همایش گفت: این ظلم به شهرستان سرخس است که یک منطقه‌ کوچک با ویژگی‌های مناسب کشاورزی در کنار شهر سه میلیون نفری مشهد که سالانه ۲۷ میلیون گردشگر دارد، قرار دارد و نتوانستیم برای این شهر کوچک برنامه‌ریزی کنیم و به عنوان یک واحد کشت و صنعت آن را معرفی کنیم.

احمدعلی کیخا بیان کرد: از مشکلات کشور ما، نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و سازمان‌های برنامه‌ای و بودجه‌ای ما هستند که هر کس نفوذ بیشتری داشته باشد بودجه بیشتری برای منطقه خود می‌گیرد و هیچ برنامه‌ریزی درستی برای توسعه متوازن مناطق نیست و نتوانستیم از ظرفیت‌های شهرها استفاده مناسب داشته باشیم.

وی عنوان کرد: این طبیعی است که مردم سرخس از وضعیت آب شرب گله‌مند باشند زیرا از این منطقه ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال آب به مشهد برده شده و تصفیه‌خانه زده شده است اما برای منطقه سرخس که سد دوستی را دارد اجرای خط انتقال با کندی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: دو هفته آینده جلسه‌ای را در کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولان استان خراسان رضوی و مسئولان ملی برگزار می‌کنیم تا درباره سرخس تصمیم‌گیری شود.

سرخس ۹۰۰۰ بیکار دارد

امام جمعه سرخس در این همایش گفت: مشکل ما در شهرستان سرخس کم توجهی به این شهرستان است؛ این شهرستان به بیش از ۶ استان گاز می‌دهد اما در سرخس مناطقی داریم که نزدیک خط انتقال گاز هستند اما گاز ندارند و همچنین سد دوستی نیز در کنار همین مردم قرار دارد اما مردم شهر سرخس آب شرب مناسب ندارند درحالیکه آب سد دوستی تامین کننده آب شرب مشهد است بنابراین باید آب شرب سرخس نیز تامین شود.

حجت الاسلام محمد بختیاری اظهار کرد: آبی که امسال از مرز سرخس خارج شد برابر با آب ۴ سال کشاورزی در سرخس بود که متاسفانه به دلیل عدم اتمام سد شوریجه این حجم آب از کشور خارج شد.

وی گفت: در سرخس ۹۰۰۰ بیکار داریم و اگر به بخش کشاورزی سرخس توجه نشود به تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

تکمیل پروژه سد شوریجه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به پروژه سد شوریجه گفت: مطالعات پروژه سد شوریجه مربوط به سال ۷۴ است اما اعتبارات آن حدود چهار سال است که دریافت شده و تا کنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبار گرفته است اما این پروژه نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی افزود: امسال حدود ۵ ماه سیلاب ممتد داشتیم و حوزه آبریز حدود ۱۰ شهرستان خراسان رضوی به سرخس سرازیر شد.
وی اظهار کرد: امسال در حوزه آبیاری ۱۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار گذاشتیم و ردیف اعتباری که ۸ سال تعطیل شده بود را زنده کردیم.

نماینده سرخس در مجلس اضافه کرد: در منطقه سرخس ۳۵ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که با این اعتبار می‌توان کانال‌کشی و مسیر آبیاری را تکمیل کرد.

نماینده سرخس در مجلس خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی متاسفانه شهرستان سرخس عقب ماندگی تاریخی دارد و از میانگین کشوری و استانی عقب است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: برای تکمیل لوله کشی کشاورزی نیازمند اعتبارات هستیم و هزینه خودیاری توسط کشاورزان پرداخت شده اما اقدامی از سوی جهاد کشاورزی صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: برای حق‌آبه از سد دوستی نیز اگر جهاد کشاورزی همت نکند و لوله کشی در مسیر انجام ندهد بخشی از آب در مسیر هدر می‌رود.

نماینده سرخس در مجلس گفت: برداشت محصول در سرخس فوق العاده پایین است با اینکه شرایط خاک حاصل‌خیزی بالایی دارد و باید در جهت مکانیزاسیون، استفاده بهینه از آب و خاک و زه‌کشی اقدام شود تا محصولات افزایش پیدا کند.

نماینده سرخس در مجلس در پایان گفت: حدود ۲۰ میلیارد اعتبار برای صفر کردن معوقات سه سال گذشته جهاد کشاورزی نیازمندیم.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس