نبود اداره راه و شهرسازی در سرخس و نظارتی که از استان انجام می شود
نبود اداره راه و شهرسازی در سرخس و نظارتی که از استان انجام می شود
شهرستان مرزی سرخس یکی از 15 شهرستانی است که طبق چارتی که از سوی دولت مشخص شده دیگر اداره راه و شهرسازی ندارد و نظارت ها و پیگیری های مرتبط با مسکن مهر، بافت های فرسوده و ساخت و سازه های شهری از سوی استان انجام می شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، شهرستان مرزی سرخس با جمعیت ۱۰۰ هزار نفری یکی از شهرستان هایی است که طبق چارتی که از سوی دولت مشخص شده دیگر اداره راه و شهرسازی ندارد و فقط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در این شهرستان فعالیت می کند.

از وظایف ادارات راه و شهرسازی در شهرستان ها نظارت بر پروژه های شهرسازی و کنترل و نظارت بر اجرای طرح های بهسـازی، نوسـازی و توانمندسازی بافت های شهری در راستای طرح های مصوب بالادست و سیاست های وزارت راه و شهرسازی، نظارت بر حسـن اجرای آیین نامه های مربوط به اسـتفاده از اراضـی و احداث بنا و تاسـیسات در خارج از محدوده و حریم شـهرها است.

علاوه بر این وظایف باید انجام امور مربوط به مسکن مهر، پیگیری و ترویج امر بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق فرمانداری ها، ساکنان، مالکان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط را نیز اضافه کرد که در شهرستان سرخس، شهرک شهید رجایی با منازل و ساختمان هایی که عمر آن ها تا ۳۸ سال نیز است می تواند در قالب بافت فرسوده تعریف شود و مردم از تسهیلات بافت های فرسوده استفاده کنند.

یکی از دلایلی که در چارت سازمانی جدید اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی برای شهرستان سرخس اداره ای تعریف نشده موقوفه بودن حدود ۹۸ درصد از اراضی شهرستان سرخس است.

موضوع نداشتن اداره راه و شهرسازی در سرخس را از طریق مسئولان شهرستانی و استانی پیگیری کردیم که مسئولان شهرستانی قول پیگیری موضوع را دادند و مسئولان استانی راه و شهرسازی از چارت سازمانی ابلاغ شده توسط دولت گفتند.

 مسئولان شهرستان سرخس: پیگیری می کنیم

محمدرضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس درباره این موضوع به خبرنگار نسیم سرخس قول پیگیری داد.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این موضوع به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: اکنون راهداری و حمل و نقل جاده ای را در شهرستان داریم و در برخی شهرستان های استان چارت اداره راه و شهرسازی ابلاغ نشده اما پیگیر این هستیم که چارت سازمانی برای سرخس نیز ابلاغ شود.

وی بیان کرد: پیگیری موضوعات و امورات شهرسازی سرخس با وجود نبود این اداره در شهرستان از طریق استان انجام می شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های راه روستایی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای محول می شود، تصریح کرد: در شهرستان سرخس با توجه به اینکه اراضی مربوط به آستان قدس رضوی است موضوع بافت فرسوده و تسهیلات مرتبط با آن به آستان قدس رضوی مربوط می شود.

 املاک سرخس مربوط به آستان قدس رضوی است

محمد رضا مرتضوی، رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز درباره این موضوع به خبرنگار نسیم سرخس گفت: پیشنهاد چارت سازمانی برای شهرستان های خراسان رضوی را به دولت دادیم که برای تعدادی از شهرستان های خراسان رضوی از جمله سرخس چارت سازمانی موافقت نشد.

مرتضوی بیان کرد: در سرخس اغلب املاک مربوط به آستان قدس رضوی است.

 اجرای پروژه های راه های روستایی به اداره راهداری و حمل نقل جاده ای محول می شود

سید حسین حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه پس از جدایی راه و شهرسازی از راهداری چارت از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور برای ۱۵ اداره در خراسان رضوی تعریف شد، اظهار داشت: برای شهرستان سرخس و چند شهرستان دیگر چارت سازمانی اداره راه و شهرسازی تعریف نشده است.

وی با اشاره به علت عدم ابلاغ چارت سازمانی برای اداره راه و شهرسازی سرخس عنوان کرد: دلیل اصلی که برای شهرستان سرخس چارت اداره راه و شهرسازی ابلاغ نشد این است که ما در سرخس زمین دولتی نداریم و موضوع اجرای پروژه های آسفالت راه های روستایی نیز در حال منفک شدن از این اداره کل و واگذاری به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

 چارت سازمانی فقط برای ۱۵ اداره ابلاغ شده است

معاون اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره نظارت به موضوعات راه و شهرسازی شهرستان سرخس گفت: موضوعات شهرسازی شهرستان سرخس از استان پیگیری و مدیریت می شود و کارشناس این اداره کل در جلسات مرتبط در سرخس شرکت می کند.

حسینی در پایان تاکید کرد: ما خواستار این بودیم که تمام ۳۰ شهرستان خراسان رضوی اداره راه و شهرسازی داشته باشند ولی چارت سازمانی فقط برای ۱۵ اداره ابلاغ شده است.

به گزارش نسیم سرخس، هر چند موضوع نبود اراضی ملی در سرخس و موقوفه بودن اراضی این شهرستان یکی از دلایل اصلی نبود راه و شهرسازی است اما وجود اداره راه و شهرسازی در شهرستان سرخس و حتی دیگر شهرستان های خراسان رضوی می تواند بر نظارت بهتر بر ساخت و سازهای شهری و مسکن مهر، ساخت و سازی های حاشیه شهرها و رسیدگی به بافت فرسوده شهری کمک کند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : احسان بابائی