واکسیناسیون ۵۰۰۰۰ دام علیه بیماری طاعون در سرخس
واکسیناسیون ۵۰۰۰۰ دام علیه بیماری طاعون در سرخس
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان سرخس از واکسیناسیون 50 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این شهرستان خبر داد.

خلیل حق شناس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: با شروع طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنند گان کوچک در این شهرستان پوشش وسیع واکسیناسیون علیه این بیماری انجام شد.

وی تصریح کرد: از زمان آغاز این طرح تاکنون شبکه دامپزشکی سرخس با به کارگیری تمامی توان در بخش دولتی توانسته تاکنون بیش از ۵۰ هزار راس از دام های منطقه را واکسینه کند که این خود نشان از فعالیت و کار جهادی نیروهای این شبکه است.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرخس افزود: طاعون نشخوار کنند گان کوچک یک بیماری ویروسی حاد برای نشخوارکنندگان کوچک است که گوسفند و بز را درگیر می کند که این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و به سرعت بین دام ها منتشر می شود.

حق شناس بیان کرد: از علائم ابن بیماری می توان به تب، ترشحات چشم و بینی، زخم در دهان و سرفه اشاره کرد؛ همچنین این بیماری در طول سال تک دامنه ای بوده و اوج کانون های بیماری در شهریورماه اتفاق می افتد، چون ظرفیت واحدهای پروار بندی در این ماه تکمیل می شود و به عبارت دیگر حضور بیشترین جمعیت حساس در یک مقطع زمانی باعث شیوع بیماری می شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرخس عنوان کرد: این بیماری بیشتر دام های جوان (بره و بزغاله) گله های پروار را درگیر می کند و حساسیت بزغاله در این بیماری بیشتر از بره ها است.

وی در پایان تاکید کرد: در این طرح روستاهای کانون سال گذشته و همچنین روستاهای مورد درخواست اداره محیط زیست شهرستان که در ارتباط با حیات وحش بودند در اولویت قرار گرفته است تا از شیوع این بیماری در حیات وحش منطقه نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس