اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیونی برای احداث باغ ایرانی – اسلامی «لقمان بابا» سرخس/ آغاز پروژه از نیمه دوم امسال
اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیونی برای احداث باغ ایرانی – اسلامی «لقمان بابا» سرخس/ آغاز پروژه از نیمه دوم امسال
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس گفت: اعتبار 400 میلیون تومانی در سال 98 برای احداث باغ ایرانی - اسلامی «لقمان بابا» سرخس تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری ارسال شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، خردادماه امسال سه هکتار از اراضی اطراف بنای تاریخی لقمان بابای سرخس توسط آستان قدس رضوی به میراث فرهنگی واگذار شد تا در اطراف این بنای تاریخی یک باغ ایرانی – اسلامی احداث شود.

بنای لقمان بابا به شماره ۱۶۵ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و عمده فعالیت‌های مرمتی بر روی این بنا پس از انقلاب انجام شده است.

اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی برای ساماندهی محوطه اطراف لقمان بابا اقدام به تهیه طرح باغ ایرانی و تصویب آن در شورای فنی استان کرده بود و اجرای این طرح مستلزم واگذاری سه هکتار از اراضی اطراف این بنا به میراث فرهنگی بود که این اتفاق در خردادماه امسال محقق شد و شروع احداث این بنا نیازمند اعتبارات است.

سیدمجید حسینی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره اعتبارت احداث این باغ و شروع پروژه، گفت: شروع این پروژه منوط به تخصیص اعتبارات از سوی دولت است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس عنوان کرد: کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سرخس در چند هفته پیش تشکیل شد و پیشنهادی که برای لقمان بابا داده بودیم خوشبختانه در اداره کل میراث فرهنگی تصویب شد.

وی بیان کرد: اعتبار ۴۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۸ برای احداث باغ ایرانی – اسلامی لقمان بابا تصویب و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری ارسال شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس با بیان اینکه اعتبارات در نیمه دوم سال تخصیص داده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اختصاص اعتبارات پروژه، احداث باغ ایرانی اسلامی لقمان بابا در نیمه دوم سال ۹۸ شروع می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: بخشی از طرح باغ ایرانی با استفاده از اعتبارات سال جاری انجام و پیشرفت فیزیکی آن با توجه به تخصیص اعتبارات در بازه زمانی حداکثر ۶ سال انجام می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های این باغ اظهار داشت: باغ ایرانی اسلامی لقمان بابا بر پایه معماری ایرانی – اسلامی است و ساختار خاص هندسی دارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرخس عبور آب و کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم سرخس را از دیگر ویژگی‌های این باغ عنوان و اضافه کرد: این باغ به مرکزیت و با حفظ بنای تاریخی لقمان بابا ساخته می‌شود و متشکل از باغ راه‌های متعدد است.

حسینی در پایان بیان کرد: این باغ با دیوار آجری با المان‌های معماری اسلامی محصور و دارای سردرب ایوانی شکل است و مشابه این طرح در شهر کلات و در اطراف بنای قصر خورشید اجرا شده است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس