متولی «بنای تاریخی انبار غله سرخس» کیست؟
متولی «بنای تاریخی انبار غله سرخس» کیست؟
خیابان 17 شهریور شهر سرخس این روزها امانتی از تاریخ را در خود نگه داری می کند که وصف حال و روزش دل هر انسان فرهنگ دوست و تاریخ دوستی را رنج می دهد؛ امانتی که این روزها در دل خیابان 17 شهریور نهفته مانده و به تعبیری به همان تاریخی پیوسته که به وجودش آورده است.

به گزارش اختصاصی خبرنگار نسیم سرخس، خیابان ۱۷ شهریور شهر سرخس این روزها امانتی از تاریخ را در خود نگه داری می کند که وصف حال و روزش دل هر انسان فرهنگ دوست و تاریخ دوستی را رنج می دهد؛ امانتی که این روزها در دل خیابان ۱۷ شهریور نهفته مانده و به تعبیری به همان تاریخی پیوسته که به وجودش آورده است.

«انبار غله سرخس» که به انبار «آستانه» شهرت دارد و از آن به عنوان «بارانداز سیلوی گندم سرخس» هم نام برده می شود، این روزها حال و روز خوبی ندارد.

 

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار نسیم سرخس، از ورودی این بنای تاریخی از سمت خیابان ۱۷ شهریور که دیوار آن تخریب شده، معلوم می شود که بنا سال های سال است که به حال خود رها شده است؛ بنایی که تا دیروز توسط همین دیوار از نظرها دور مانده بود حالا با تخریب بخشی از آن خودنمایی می کند!

محوطه بیرونی و درونی این بنای تاریخی به علف زار تبدیل شده به طوری که برای رسیدن به ورودی بنا باید از این علف زارها عبور کرد؛ داخل بنا هم این روزها مکان امنی برای معتادان است.

آثار به جای مانده از سوداگران مرگ و اتاقکی که متصل به این بنای تاریخی در سمت چپ ورودی این بنا قرار دارد و محل فعالیت معتادان است، نخاله های ساختمانی و زباله های انباشته در داخل بنا و کف آن که در حال تخریب است و روسیاهی دیوارها نشان می دهد که بارانداز تاریخی سیلوی گندم سرخس در تاریخش پنهان مانده است.

بنای زیبای انبار «آستانه» که غالبا آجری است و از طاق و گنبد برای پوشش دهانه ها و سقف های آن استفاده شده یکی از چند انبار قدیمی منطقه سرخس بوده که در حال حاضر جزو اندک آثار باقی مانده از سرخس قدیم است و در خیابان ۱۷ شهریور شهر مرزی سرخس قرار دارد.

قدمت این اثر تاریخی زیبا به اواخر دوره قاجار برمی گردد که به شماره ثبتی ۲۶۵۷۷ در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و کارکرد آن نشان از نقش مهم شهر مرزی سرخس در تولید غلات کشور در آن دوره دارد.

به گزارش نسیم سرخس، «انبار غله سرخس» که می تواند امروز به عنوان یک بنای چشم نواز تاریخی موج علاقه مندان به آثار تاریخی ایران اسلامی و گردشگران خارجی که مقصد بسیاری از آن ها شهر مرزی سرخس است را میزبانی کند و به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای این شهرستان متمدن باشد، بر اثر غفلت دستگاه های متولی به فراموشی سپرده شده است.

 

پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس به عنوان تریبون مردم شهرستان سرخس و بر اساس رسالتی که دارد، موضوع «انبار غله سرخس» را از دستگاه های متولی تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب و زنده شدن این بنای تاریخی ادامه می دهد.

 

گزارش از احسان بابائی

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی
  • منبع خبر : نسیم سرخس