چالش جدی خروج نفت از منطقه در آینده با بستن تنگه هرمز/ برجام اروپایی به دنبال بستن همه راه‌های تنفسی اقتصاد ایران است
چالش جدی خروج نفت از منطقه در آینده با بستن تنگه هرمز/ برجام اروپایی به دنبال بستن همه راه‌های تنفسی اقتصاد ایران است
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اروپایی‌ها با تقسیم‌کاری که با آمریکا کردند، به دنبال این هستند موضوع مذاکره برجام را ادامه بدهند تا فشارهای تحریمی آمریکا که قرار است پایان آبان ماه همه راه‌های تنفسی اقتصاد ایران را ببندد، تحقق پیدا کند.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، عمده شرکت‌های خصوصی که از اروپا برای سرمایه‌گذاری در ایران حضور پیدا کردند، شدیداً به دلار و سیاست‌های آمریکا وابسته هستند و بدون حمایت او نمی‌توانند به فعالیت خودشان ادامه بدهند و از تحریم‌ها و تنبیه‌های آمریکا هراس دارند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: از طرفی اتحادیه اروپا قادر به حمایت از این شرکت‌ها نیست، بنابراین در بحث تجاری بین ایران و اروپا «برجام» هیچ مشکلی را نمی‌تواند حل کند.

 

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها با تقسیم‌کاری که با آمریکا کردند، به دنبال این هستند تا آبان ماه موضوع مذاکره درباره برجام را ادامه بدهند تا فشارهای تحریمی آمریکا که قرار است پایان آبان ماه همه راه‌های تنفسی اقتصاد ایران را ببندد تحقق پیدا کند، آن‌وقت ایران در موضعی انفعالی تن به خواسته‌های اروپایی‌ها بدهد که در حقیقت همان خواسته‌های آمریکا است.

 

ترقی بیان داشت: آمریکا و اروپا با ادامه مذاکرات برجام به دنبال این هستند که با فشار بر جمهوری اسلامی، جلوی نفوذش را در منطقه بگیرند و از طرفی با این اقدامات به دنبال محدود کردن فعالیت‌های موشکی ما هستند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه مذاکره با اروپا برای ماندن بر برجام هدر دادن وقت است، افزود: مذاکرات برجام تاکنون هیچ فایده‌ای برای جمهوری اسلامی نداشته و در آینده هم هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی باید با قاطعیت راه خودش را از برجام جدا کند و در پایان مهلتی که به اروپا داده که عملاً اقدام اساسی در رابطه با حفظ برجام باید داشته باشد، با صراحت اعلام کند که به دلیل عدم تضمین و خسارت‌هایی که به ایران وارد می‌شود، ایران هم از برجام بیرون خواهد رفت.

 

ترقی در پایان با اشاره به طرح بستن تنگه هرمز در برابر تهدیدات نفتی آمریکا تصریح کرد: طرح این مسئله جلوی پروژه جدید آمریکا مبنی بر جلوگیری از فروش نفت ایران را گرفت و به نظر می‌رسد خروج نفت از منطقه در آینده با یک چالش جدی ان شاء الله مواجه خواهد شد که می‌تواند نقش مهمی در بازدارندگی آمریکا و غرب در تداوم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی داشته باشد.

انتهای پیام/