به فرهنگ غلط «کالای خارجی بهتر است» و «کالای داخلی بد است» نه بگوییم
به فرهنگ غلط «کالای خارجی بهتر است» و «کالای داخلی بد است» نه بگوییم
تعصب به خرید کالای ایرانی باید فرهنگ‌سازی شود، متأسفانه فرهنگ «کالای خارجی بهتر است» و از نگاهی دیگر فرهنگ «کالای داخلی بد است» در ذهن همه ما ایجاد شده درحالی‌که کالاهای ایرانی در بسیاری از موارد از لحاظ کیفیت برابر و حتی برتر از کالاهای خارجی است.

به گزارش نسیم سرخس، رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های گذشته در شعارهای سال به‌صورت کلی به مفاهیم اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کردند مانند اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال؛ اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل؛ اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی؛ اما در سال جدید رهبر معظم انقلاب به‌صورت خاص به موضوع مهمی در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و آن «حمایت از کالای ایرانی» است که در حوزه‌های مختلف می‌تواند عملیاتی شود و ملموس باشد. مخاطب نیز فقط مسئول و یا فقط مردم نیستند بلکه همه مردم و مسئولان را شامل می‌شود.

 

«حمایت از کالای ایرانی» شامل تمام تولیدات توسط هم‌وطنانمان می‌شود از وسایل برقی و پوشاک گرفته تا تولیداتی که حتی ما در عرصه فضای مجازی داریم مانند نرم‌افزارهای تولیدشده توسط جوانانمان.

 

در این عرصه و برای حمایت از کالای ایرانی ابتدای از همه باید جلوی واردات بی‌رویه کالای خارجی گرفته شود و از طرفی باید به تولیدکنندگان کالای داخلی کمک شود تا با افزایش کیفیت و در کنار آن افزایش کمیت، بازار کشور را از دست کالاهای خارجی بگیرند.

 

کشور ما کالاهای بسیاری خوبی دارد اما اعتماد کم مردم و مسئولان به تولید داخل باعث ضعیف شدن تولید کالای ایرانی شده و باید این اعتماد و همچنین تعصبی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در مردم و مسئولان بیشتر شود.

 

تعصب به خرید کالای ایرانی باید فرهنگ‌سازی شود، متأسفانه فرهنگ «کالای خارجی بهتر است» و از نگاهی دیگر فرهنگ «کالای داخلی بد است» در ذهن همه ما ایجاد شده درحالی‌که کالاهای ایرانی در بسیاری از موارد از لحاظ کیفیت برابر و حتی برتر از کالاهای خارجی است و اگر ضعفی نیز باشد با حمایت متعصبانه از تولیدات کشورمان شاهد افزایش کیفیت کالاها خواهیم بود، همان اتفاقی که در کشورهای شرق آسیا اتفاق افتاد و مردم شرق آسیا با خرید متعصبانه کالای داخلی خودشان به پیشرفت کشورشان کمک کردند و اکنون می‌بینیم که کالاهای شرق آسیا دنیا را گرفته است.

 

مردم ما و کارگران ما نشان دادند که مردمی اهل کار هستند و با حمایت از تولیدات داخل کشورمان مطمئناً شاهد افزایش کیفیت که یک دغدغه است خواهیم بود.

 

یکی از قشرهای زحمت‌کش در کشور ما کشاورزان هستند و تقویت این بخش از کشور کمک بزرگی به اقتصاد ملی می‌کند. با توجه به تفاوت‌های آب و هوایی در بخش‌های مختلف کشورمان تولید محصولات مختلف کشاورزی غیرقابل‌دسترس نیست و فقط با تقویت بخش کشاورزی از واردات بی‌مورد محصولات کشاورزی خارجی خودداری کرد.

 

به نظر بخش مهمی از عملیاتی شدن شعار «حمایت از کالای ایرانی» بر عهده مردم است چرا که مردم حتی اگر کالایی ضعف‌هایی هم داشته باشد با حمایت از آن تولیدکنندگان را در افزایش کیفیت بیشتر از مسئولان ترغیب می‌کنند شاید مسئولی از تولیدکننده‌ای حمایت کند و در راه‌اندازی و افزایش کیفیت محصولات آن تولیدکننده چیزی کم نگذارد اما اگر این کالای باکیفیت ایرانی از سوی مردم خریداری نشود و مصرف‌کننده تمایلی به خرید کالا نداشته باشد، آیا حمایت آن مسئول فایده‌ای هم داشته است؟ مطمئناً خیر. زمانی ما شاهد رشد اقتصاد کشور خواهیم بود که کالای داخلی، مصرف‌کننده و خریدار داشته باشد بنابراین نقش مردم در عملیاتی کردن شعار امسال بیش از نقش مسئولان است.

 

یادداشت از علی رضایی

انتهای پیام/