اجرای طرح‌های «بیابان‌زدایی» در ۱۰۹۰ هکتار از اراضی سرخس/ رفع تصرف از اراضی ملی پلاک ۳ به مساحت ۴۰۰ هکتار انجام ‌شده است/ رسیدگی به ۳۱ پرونده تخلف در عرصه منابع طبیعی
اجرای طرح‌های «بیابان‌زدایی» در ۱۰۹۰ هکتار از اراضی سرخس/ رفع تصرف از اراضی ملی پلاک ۳ به مساحت ۴۰۰ هکتار انجام ‌شده است/ رسیدگی به ۳۱ پرونده تخلف در عرصه منابع طبیعی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخس گفت: در سال جاری طرح‌های «بیابان‌زدایی» در سطح 1090 هکتار از اراضی ملی این شهرستان به انجام رسیده است.

حمیدرضا سینایی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به ۱۵ اسفندماه روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اظهار کرد: کل مراتع شهرستان سرخس  ۳۶۲ هزار و ۵۲۰ هکتار است که ۳۰۷ هزار و ۵۳۴ هکتار آن مراتع ممیزی شده و ۵۴ هزار و ۹۷۶ هکتار آن فاقد ممیزی است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس با اشاره به مراتع ییلاقی و قشلاقی این شهرستان افزود: مراتع ییلاقی شهرستان دو سامان عرفی، مراتع قشلاقی ۷۵ سامان عرفی و مراتع میان‌بند ۱۱ سامان عرفی است.

 

۴ هزار و ۶۲۷ خانوار از مراتع شهرستان سرخس بهره‌برداری می‌کنند

وی تعداد کل بهره‌برداران مراتع شهرستان را چهار هزار و ۶۲۷ خانوار عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه «مرتع» اداره منابع طبیعی شهرستان تاکنون توانسته طرح مرتع‌داری به تعداد ۵ سامان عرفی را تهیه کند.

 

سینایی تعداد مراتع عشایری شهرستان را ۲۵ سامان عرفی عنوان کرد و افزود: بهره‌برداران عشایر ۹۵۷ خانوار هستند که تمامی آن‌ها شناسایی شده است.

 

مراتع عشایری شهرستان ۷۰ هزار هکتار است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس با اشاره به اینکه مساحت مراتع عشایری شهرستان ۷۰ هزار هکتار است، عنوان کرد: دام موجود عشایر در شهرستان ۲۰۰ هزار رأس و دام مجاز عشایر ۹۰ هزار رأس است.

 

وی اظهار کرد: تعداد مراتع دارای طرح مرتع‌داری شهرستان ۱۸ سامان عرفی و تعداد طرح واگذار شده ۳ سامان عرفی است.

 

بهره‌برداری ۳ هزار و ۶۷۰ خانوار سرخسی از مراتع شهرستان

سینایی خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون سه هزار و ۶۷۰ خانوار بهره‌برداری سرخسی از مراتع شهرستان شناسایی شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس با اشاره به پیگیری واگذاری طرح‌های مرتع‌داری به مجریان طرح‌های مرتع‌داری بیان داشت: همچنین پیگیری تهیه طرح مرتع‌داری جدید در ۴ سامان عرفی در دستور کار اداره منابع طبیعی شهرستان است.

 

۷۵ هکتار کپه کاری در مراتع «چشمه لوشی» «سیرون» و «گریزمی»

وی عنوان کرد: در اجرای پروژه‌های طرح مرتع‌داری ۷۵ هکتار کپه کاری در مراتع «چشمه لوشی» «سیرون» و «گریزمی» انجام دادیم؛ همچنین ۱۹ هکتار از مراتع شهرستان نهال‌کاری شده است.

 

سینایی در ادامه با بیان اینکه کل دام موجود در شهرستان ۶۱۵ هزار و ۲۲۶ رأس و کل دام مجاز ۲۸۲ هزار و ۸۶۸ رأس است،  تصریح کرد: در اجرای پروژه مدیریت چرای دام در سطح مراتع شهرستان سرخس و برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و علفچری و فاقد پروانه مرتع‌داری به عرصه‌های مرتعی و ملی، گشت‌های مستمر و حضور در منطقه و کنترل گلوگاه‌ها توسط اداره منابع طبیعی شهرستان صورت می‌گیرد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه مرتع وصول عوارض ماده ۴۷ صدور و تمدید چرای دام و ثبت اطلاعات مرتع‌داران در سیستم جامع انجام می‌شود.

 

احداث «گابیون» به حجم ۱۱۷۵ مترمکعب در حوزه‌های آبخیز ۱ و ۲ شورلق

وی به فعالیت‌های این اداره در حوزه «آبخیزداری» اشاره و بیان کرد: در این حوزه عملیات احداث «گابیون» به حجم ۱۱۷۵ مترمکعب در حوزه‌های آبخیز ۱ و ۲ شورلق را انجام دادیم.

 

سینایی اظهار داشت: همچنین در این حوزه عملیات احداث بند سنگی ملاتی به حجم ۸۱۹ مترمکعب شامل بند سنگ ملاتی «شازده» و سرریز بند خاکی «قرقره» انجام‌شده که جمعاً ظرفیت آبگیری بالغ‌بر ۵۰ هزار مترمکعب را دارد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس به حوزه «ممیزی اراضی» اشاره کرد و افزود: اخذ سند اراضی ملی به مساحت ۱۱۴۶ هکتار، پیگیری اخذ اسناد اراضی ملی به مساحت ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار، ثبت اطلاعات و آمار اراضی و استعلامات در بانک ایران‌زمین، پیگیری واگذاری تصدی پذیرش و پاسخ به استعلامات ثبت دفتر پیشخوان دولت و تهیه نقشه‌های بروز با دستگاه «جی.پی.اس» و نقشه‌های کاداستر و نقشه‌های جانمایی اراضی تخریبی و ارسال آن به مراجع قضایی ازجمله فعالیت‌های اداره منابع طبیعی شهرستان در این حوزه بوده است.

 

اجرای آبیاری تابستانه نهال‌های تاغ در چهار نوبت انجام‌شده است

وی در ادامه به اجرای طرح «بیابان‌زدایی» در شهرستان از ابتدای امسال اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح، اجرای آبیاری تابستانه نهال‌های تاغ در چهار نوبت و در هر نوبت به میزان ۸۰ هکتار انجام‌شده است.

 

سینایی به جمع‌آوری بذور گونه‌های بیابانی به میزان ۱۲ تن اشاره و اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی ۱۴۰ هکتار و از محل اعتبارات اوراق خزانه اسلامی ۱۲۰ هکتار از مراتع شهرستان نهال‌کاری شده است.

 

اجرای طرح بیابان‌زدایی در ۱۰۹۰ هکتار از اراضی سرخس

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس تصریح کرد: همچنین پروژه «کپه کاری» به وسعت ۷۰۰ هکتار در روستای صمدآباد با همکاری بسیج مهندسین سپاه سرخس صورت گرفته است.

 

وی افزود: همچنین در ۳۹۰ هکتار از مراتع شهرستان ۶۵۶ هزار اصله نهال تاغ غرس کردیم که درمجموع در ۱۰۹۰ هکتار از مراتع شهرستان طرح «بیابان‌زدایی» انجام‌شده است.

 

رسیدگی به ۳۱ پرونده تخلف اعم از تخریب، تصرف اراضی ملی و تعلیف غیرمجاز

سینایی به فعالیت‌های اداره منابع طبیعی شهرستان در حوزه «یگان حفاظت» اشاره و تصریح کرد: از ابتدای امسال رسیدگی به ۳۱ پرونده تخلف اعم از تخریب و تصرف اراضی ملی و تعلیف غیرمجاز انجام‌شده و ۲۰ فقره پرونده خلع ید و رفع تصرف تعیین تکلیف شده است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس ادامه داد: همچنین خسارات وارده به اراضی ملی وصول و به حساب خزانه معین اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی واریز شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تخلفات تصرف اراضی ملی و چرای غیرمجاز با مقامات قضایی و اعضای شورای تامین شهرستان جلسات مستمر داریم؛ همچنین بازدید میدانی قضات از عرصه‌های ملی انجام‌شده است.

 

رفع تصرف از اراضی ملی پلاک ۳ به مساحت ۴۰۰ هکتار

سینایی تأکید کرد: همچنین در این حوزه چهار مورد رفع تصرف از گاش و تأسیسات غیرمجاز داشتیم و رفع تصرف از اراضی ملی پلاک ۳ حسب مصوبه شورای تامین به مساحت ۴۰۰ هکتار با همکاری آستان قدس رضوی صورت گرفته است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سرخس با اشاره به استقبال دامداران شهرستان برای انجام تاغ کاری در اطراف تأسیسات دامداری اظهار داشت: این طرح مورد استقبال دامداران شهرستان قرار گرفته که به‌زودی آن را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

انتهای پیام/