تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی به عنوان «معین اقتصادی» سرخس/ آستان قدس رضوی به دنبال معیشت پایدار در سرخس است
تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی به عنوان «معین اقتصادی» سرخس/ آستان قدس رضوی به دنبال معیشت پایدار در سرخس است
مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس در تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی در این شهرستان گفت: ما نمی‌خواهیم یک جرقه شغلی ایجاد کنیم بلکه هدف ما ایجاد معیشت پایدار برای مردم سرخس است.

حجت الاسلام محمدمهدی زردوزنیا در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، در تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی شهرستان سرخس اظهار کرد: آستان قدس رضوی با توجه به ماموریتی که در جهت محرومیت‌زدایی و احیای موقوفات دارد و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به مردمی که در اراضی موقوفه زندگی می‌کنند، قبل از مطرح شدن بحث مدل معین اقتصادی شهرستان‌ها، شهرستان سرخس را به صورت پایلوت با عنوان طراحی مدل پیشرفت منطقه‌ای انتخاب کرده بود.

مدیر پیشرفت منطقه‌ای و رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس بیان کرد: از آذرماه ۹۷ آستان قدس رضوی در شهرستان سرخس و دهستان‌های مرکزی چناران به عنوان معین اقتصادی انتخاب شد.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان اینکه معین اقتصادی قرار بود در توسعه منطقه‌ای فعالیت کند، گفت: برنامه آستان قدس رضوی این است که مباحث فرهنگی، اجتماعی، خانواده، آموزش، سلامت و امنیت در کنار مسائل اقتصادی و معیشت قرار بگیرد و منطقه در تمام جهات پیشرفت کند.

صندوق‌های تخصصی برای گروه‌های اجتماعی هدفمند تشکیل می‌شود

وی عنوان کرد: در گام اول مطالعات و امکان سنجی و نیازشناسی انجام شده و ابتدا به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی فضای عمومی مردم برای اجرای مدل رویکرد اسلامی، بومی و ملی آماده می‌شود.

رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس افزود: پس از آماده شدن فضای عمومی مردم، به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی برای گروه‌های اجتماعی هدفمند صندوق‌های تخصصی را تشکیل می‌دهیم که این گروه‌های اجتماعی همه از یک زمینه شغلی واحد برخوردارند به عنوان مثال در آن صندوق همه دامدار یا همه کشاورز هستند.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان اینکه تعداد صندوق براساس نیاز تشکیل می‌شود و عوامل مختلفی برای پیشرفت موثر است، اضافه کرد: ۶ دهستان داریم و هر دهستان ۱۶ تا ۲۰ روستا دارد و باید براساس امکانات و فضایی که وجود دارد، اقدام کرد و به صورت تدریجی و اقدام پژوهانه کار پیش برود تا نقص‌ها کشف شود و با کامل شدن طرح، بتوانیم مدل طراحی شده را با سرعت بالاتری انجام دهیم.

وی اظهار کرد: در مدل طراحی شده توسط آستان قدس رضوی، مردم برای شغل‌شان تسهیلات دریافت می‌کنند و باید در زمینه شغلی و هزینه‌ای دانش آموخته و توانا بشوند.

تضمین رساندن محصول به بازار هدف با بالاترین منفعت توسط پشتیبان‌های تخصصی

نماینده آستان قدس رضوی ادامه داد: در زمینه ایجاد شغل و در تهیه مواد اولیه نیازمند فضای تخصصی هستیم که این فضا توسط پشتیبانان تخصصی ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام زردوزنیا با اشاره به ارائه تسهیلات به مردم توسط صندوق‌های تخصصی، خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که قرار است دست مردم برسد در همان صندوق‌های تخصصی سرمایه گذاری می شوند و مدیریت این صندوق‌ها توسط مردمی انجام می‌شود که در آنجا سهامدار هستند و سرمایه دارند و این سرمایه ابتدا توسط همان تسهیلات ایجاد می‌شود و بعد توسعه پیدا می‌کند.

رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس به وجود پشتیبان‌های تخصصی در مدل پیشرفت منطقه‌ای شهرستان سرخس اشاره و عنوان کرد: مدیریت هزینه و نظارت بر تولید و تضمین رساندن بدون واسطه محصول با بالاترین منفعت به بازار هدف با مشورت «پشتیبان تخصصی» انجام می‌شود.

وی در تشریح استفاده از سرمایه صندوق‌های تخصصی عنوان کرد: بازگشت پول به صندوق در سه قسمت انجام می‌شود که یک قسمت هزینه روزانه و مخارج مردم است، یک قسمت بازپرداخت تسهیلات و یک قسمت که مقدار کمتری نیز خواهد بود سرمایه‌گذاری مجدد در صندوق است و این سرمایه‌گذاری مجدد برای این است که صندوق بتواند به وظیفه تحقیق و توسعه خود بهتر عمل کند.

حجت الاسلام زردوزنیا درباره میزان سود بازپرداخت تسهیلات اعطایی ادامه داد: تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ کم و حدود ۴ درصد خواهد بود که فقط در برخی موارد تا ۱۰ درصد هم می‌رسد و در این زمینه از ظرفیت بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید در قالب همکاری نیز استفاده می‌کنیم و بازپرداخت تسهیلات بنیاد برکت ۲ تا ۴ درصد و صندوق کارآفرینی امید با سود صفر تا ۴ درصد خواهد بود.

تلاش می‌کنیم مردم را به حد خودکفایی برسانیم

رابط معین اقتصادی سرخس تاکید کرد: فقط به اندازه کارمزد سود را درنظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم مردم را به حد خودکفایی برسانیم.

وی در توضیح بیشتر درباره این طرح اظهار داشت: پس از گذشت ۳ تا ۵ ساله از طرح، پشتیبان‌های تخصصی از طرح خارج می‌شوند تا مردم همیشه محتاج پشتیبان نباشند و پشتیبان‌ها فقط به اندازه‌ای که مردم نیاز دارند، به مردم کمک می‌کنند و هدف این است که مردم خودکفا شوند و نیازی به پشتیبان نداشته باشند.

۳۰ طرح اشتغال خرد روستایی را شناسایی کردیم

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان اینکه ۲۰۰ جلسه با مراکز دولتی و ظرفیت‌های آستان قدس برای اجرای طرح تشکیل شده است، افزود: ۳۰ طرح اشتغال خرد روستایی را شناسایی کردیم و با ۹ مرکز تاثیر گذار در زمینه پیشرفت منطقه‌ای تفاهم نامه امضا کردیم تا بتوانیم مدل‌سازی را انجام دهیم.

وی افزود: اداره فنی‌و‌حرفه‌ای، کمیته امداد، بانک رسالت، صندوق کارآفرینی امید، اداره بهزیستی و صندوق ولایت از مراکز و سازمان‌هایی هستند که با آنها تفاهم نامه امضا کردیم.

رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس بیان کرد: برای آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز صندوق‌ها با بانک‌ها صحبت کردیم، برای آموزش با اداره فنی‌و‌حرفه ای و کمیته امداد جلسه داشتیم.

هدف ما ایجاد معیشت پایدار برای مردم است

حجت الاسلام زردوزنیا تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم یک جرقه شغلی ایجاد کنیم بلکه هدف ما ایجاد معیشت پایدار برای مردم است.

وی گفت: تولید محصولات روستایی خوراکی و رساندن آن به بازار شهری به کمک شبکه بازار آستان قدس رضوی با رویکرد سالم و ارگانیک بودن شامل مرغ، تخم‌مرغ، نان، لبنیات، شیرینی‌جات و ترشی‌جات محلی از برنامه‌های این مدل اقتصادی است.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه عموم مردم شهر آرزو بهره‌بردن از محصولات ارگانیک را دارند، بیان داشت: محصولاتی که در روستاها تولید می‌شود با استانداردهای کیفیت و سلامت زیرنظر سازمان‌های مربوط انجام می‌شود و فضای علمی در آن دیده  شده است و برنامه داریم تا از فضاهای دانشگاهی استفاده کنیم.

بازار فروش تا مرحله صادرات هدفمند پیش می‌رود

رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس به بسته بندی محصولات در روستا اشاره کرد و افزود: هر کدام از محصولاتی که در روستا تولید می‌شود داستان تولید دارد تا مردم قدر محصولاتی که به دستشان می‌رسد و مصرف می‌کنند را بدانند.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان اینکه در این مدل اقتصادی رویکرد شناسایی ظرفیت‌های فراموش شده و احیای آنها را داریم، تصریح کرد: سرخس و چناران منطقه تولید ما است و بازار فروش ما به سبب فضاهایی که داریم در مورد صنایع دستی بازار سوغات زائر مشهد خواهد بود و در مرحله بعد تمام شهرهای کشور و در مرحله نهایی صادرات هدفمند است.

سامانه فروش محصولات صنایع دستی در آستان قدس رضوی ایجاد می‌شود

وی در ادامه از ایجاد سامانه فروش محصولات صنایع دستی در آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه فروش صنایع دستی یک کار تخصصی‌تر نسبت به فروش دیگر محصولات است سامانه فروش محصولات صنایع دستی را در آستان قدس راه اندازی می‌کنیم که این سامانه هم شامل فضای مجازی و هم شامل فضای فیزیکی داخلی و بین المللی است.

رابط معین اقتصادی شهرستان سرخس درباره همکاری و همراهی استانداری خراسان رضوی برای اجرای این مدل بیان داشت: استانداری با تمام سازمان‌هایی که دارد به معین‌های اقتصادی کمک می‌کند و بنا به گفته آقای استاندار؛ معین‌های اقتصادی ارباب توسعه منطقه خودشان هستند و تمام اتفاقات باید تحت مدیریت معین اقتصادی انجام شود ضمن اینکه اگر مشکلی در این مسیر باشد اراده همه بر حل مشکلات است.

وی با اشاره به نقش نمایندگان مجلس در مدل معین‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر در مسیر توسعه منطقه نیاز به قانونی باشد، در سطح ملی توسط نمایندگان حمایت می‌شود.

حجت الاسلام زردوزنیا با اشاره اجرای برنامه‌های آموزشی با محوریت اقتصادی گفت: تفاهم نامه‌ای را با اداره‌های آموزش‌و‌پرورش، جهاد کشاورزی، کمیته امداد و بنیاد برکت امضا کردیم تا دانش آموزان را با آینده شغلی خودشان براساس ظرفیت‌های منطقه و مهارت‌های خانوادگی آنها آشنا کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام برنامه‌های اقتصادی در شهرستان سرخس در قالب قرارگاهی مشخص و رویکردی واحد شکل می‌گیرد و سازمان‌ها در یک مجموعه منسجم کارها را برای پیشرفت منطقه پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس