آستان‌ قدس‌ رضوی و چالش‌های حمایت از ازدواج جوانان سرخسی
آستان‌ قدس‌ رضوی و چالش‌های حمایت از ازدواج جوانان سرخسی
از نگاه کارشناسان عوامل ساختاری مختلفی در شهرستان سرخس باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده که دستگاه‌های مسئول به ویژه آستان قدس رضوی باید رفع و اصلاح این عوامل را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش نسیم سرخس، تامین زمین برای ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده در سرخس با آن روبه‌رو هستند.

بیش از ۴۲ بار امام خامنه‌ای بر ضرورت مسئله افزایش جمعیت و فرزندآوری و رفع موانع آن تاکید فرمودند، ولی متاسفانه به علت مشکل تهیه زمین و مسکن در سرخس این تاکید حضرت آقا برای جوانان سرخسی روی زمین مانده است.

از نگاه کارشناسان عوامل ساختاری مختلفی در سرخس باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده که دستگاه‌های مسئول به ویژه آستان قدس رضوی باید رفع و اصلاح این عوامل را در دستور کار خود قرار دهد.

رویای خانه‌دار شدن و قیمت سرسام‌آور زمین و مسکن آن هم در وسعت ۵۴۰۵ کیلومترمربع مانع بزرگی برای ازدواج جوانان به حساب می‌آید.

همان‌طور که همه می‌دانیم آستان‌ قدس‌ رضوی ظرفیت‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی بسیار قوی دارد و تقریبا ۹۵ درصد اراضی شهرستان در مالکیت این نهاد است، ولی متاسفانه با این ساز و کار امکان خرید زمین و خانه‌سازی برای گروه‌های زیر خط فقر، ازدواج جوانان و اقشار محروم در قالب مسکن‌سازی وجود نداشته که هم باعث عدم رغبت جوانان به ازدواج شده و همچنین باعث سرریز جمعیت شهرستان بنا به دلایل مشکلات معیشتی و بیکاری و عدم توانایی خرید زمین مسکن به حاشیه‌نشینی شده است و هم اکنون شاهد هستیم که اطراف شهر سرخس شهرک‌هایی هم ایجاد شده است.

تقاضای مرزنشینان ولایتمدار سرخسی از آستان‌ قدس‌ رضوی، تحقق منویات رهبری و جلوگیری از تحدید نسل است و لازم است تا اقدامات زیر انجام گیرد.

قانون تسهیل ازدواج در سال ۱۳۸۴ مصوب شده و مشتمل بر ۱۳ ماده و چهار تبصره است که به علت مالکیت آستان‌ قدس‌ رضوی در سرخس اجرایی نشده، بنابراین انتظار می‌رود مطابق ماده ۳ قانون تسهیل ازدواج، آستان قدس رضوی وارد فاز اجرایی شده و در قالب مسکن موقت در مقیاس بسیار محدود مانند زائرسرای رضوی که گنجایش ۶ هزار نفر را دارد در سرخس هم با روش‌های کوچک‌سازی واحد‌های ساختمانی، این موضوع را عملیاتی کند.

یادداشت از حجت سندگل- فعال اجتماعی

انتهای پیام/