آبرسانی پایدار به ۲۵۰۰ خانوار با حفر چاه در روستای بزنگان سرخس/ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به ۱۲ روستای سرخس اختصاص یافت
آبرسانی پایدار به ۲۵۰۰ خانوار با حفر چاه در روستای بزنگان سرخس/ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به ۱۲ روستای سرخس اختصاص یافت
سرپرست فرمانداری سرخس گفت: با حفر چاه در روستای بزنگان این شهرستان، آبرسانی پایدار به ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار محقق می‌شود و این اقدام باید هرچه سریع‌تر توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حسن نوری‌زاده، سرپرست فرمانداری سرخس دیشب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سرخس که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکلاتی در آب روستایی و آب شهرستان سرخس داریم و یکی از علت‌های آن کاهش بارندگی‌ها است، در این راستا برنامه‌ریزی کردیم با حفر چاه، تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: با حفر چاه در روستای بزنگان مشکل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار برطرف می‌شود و این اقدام باید هرچه سریع‌تر توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شود.

نوری‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه انتقال آب سد دوستی به سرخس جزو مطالبات چندین ساله مردم این شهرستان است، افزود: شان مردم سرخس این نیست که با دبه برای آن‌ها آب آورده شود.

پروتکل‌های الحاقی حق‌آبه سرخس از سد دوستی بازنگری شود

غلامرضا لالوی، رئیس شورای شهر سرخس نیز در این جلسه با بیان اینکه آب شرب کلانشهر مشهد از سد دوستی سرخس تامین می‌شود، اظهار کرد: با این وجود مردم خود شهرستان از آب سد دوستی محروم هستند.

وی بیان کرد: پروتکل‌های الحاقی حق‌آبه سرخس از سد دوستی باید بازنگری شود، چون حق‌آبه سرخس بر مبنای ذخیره آب دیده نشده است و برای این کار باید در شورای عالی آب کشور تصمیم‌گیری شود.

لالوی با اشاره پروژه سد شوریجه سرخس عنوان کرد: با بهره‌برداری از سد شوریجه باید حقوق مردم سرخس اول دیده شود و برای حوزه شرب، کشاورزی و محیط زیست شهرستان از این سد برنامه‌ریزی شود. ضمن اینکه خرید یا تهاتر آب از کشور همسایه باید در دستور کار باشد.

رئیس شورای شهر سرخس تاکید کرد: وضعیت آب روستاها و شهر سرخس اصلا وضعیت مطلوبی نیست؛ چهار مکاتبه داشتیم تا دستگاه‌های متولی وضعیت آب شهرستان را به ما گزارش بدهند که گزارشی هنوز دریافت نکردیم.

وی با اشاره به اینکه آب شرب سالم در خدمت مردم سرخس نیست، بیان کرد: مردم دهستان پل خاتون که کنار سد هستند، جای درد است که با تانکر برای آن‌ها آبرسانی شود.

لالوی ادامه داد: نمی‌توان در سرخس قرون وسطایی کشاورزی کرد و انتظار مدیریت آب داشته باشیم؛ سطوح اراضی تحت کشت با دبی آب سنخیت ندارند و جهاد، آب منطقه‌ای و آستان قدس رضوی باید درباره الگوی مصرف آب کشاورزی کار کنند.

عضو شورای شهرستان سرخس با تاکید بر اینکه امروز به کشاورز ما برای خط انتقال هزینه بالایی تحمیل می‌شود، گفت: پیشنهاد ما این است که جرایم مازاد برداشت‌ها که به حساب خزانه می‌رود، با تصویب قانونی و با مدیریت به استان برگردد تا بتوان این جرایم را در حوزه آب هر منطقه از جمله خط انتقال و اصلاح الگوی کشت هزینه شود.

سهمیه‌های حق‌آبه سرخس از سد دوستی خیلی پایین است

علی اصغر صفائیان،دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان سرخس نیز در این جلسه اظهار کرد: از زمانی که سد دوستی زده شد، دشت سرخس با افت مواجه شد.

وی بیان کرد: سهمیه‌های حق‌آبه شهرستان از سد دوستی خیلی پایین است و باید در حق‌آبه‌ها به خصوص کشاورزی که برای هر هکتار سه هزار مترمکعب است، بازنگری شود.

صفائیان گفت: در شهرستان سرخس آورده سیلاب‌ها را داریم که با لایروبی کانال‌ها باید قبل از خروج آب جلوی آن گرفته شود؛ از طرفی آب باید از طریق خط انتقال به زمین کشاورزی برسد.

دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان سرخس تصریح کرد: یکی دیگر از حق‌آبه‌ها، حق‌آبه زیست محیطی است که محیط زیست شهرستان باید آن را مطالبه کند، به خصوص اکنون که ریزگردها را داریم و علت آن عدم رهاسازی آب سد دوستی است‌.

حل مشکل آب روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال سرخس با حفر چاه سازندی

علیرضا طاهری، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در سرخس اظهار کرد: در سال آبی جاری تاکنون ۸۹ میلی‌متر بارندگی داشتیم در حالی که پارسال این میزان ۱۰۰ میلی‌متر بوده و این یعنی ۱۱ میلی‌متر کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

وی به ذخیره آب سد دوستی اشاره و تصریح کرد: سد دوستی سرخس ظرفیت ذخیره حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب را دارد که در حال حاضر ۳۲۶ میلیون مترمکعب آب دارد و بخشی از آن حجم مرده است و قابل برداشت نیست این در حالی است که در زمان مشابه پارسال این سد ۵۰۳ میلیون مترمکعب آب داشته است.

وی تاکید کرد: مخزن سد دوستی هم‌اکنون ۲۷ درصد آب دارد و کل ورودی آب سددوستی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون ۶۶ میلیون مترمکعب بوده است؛ برداشت آب سد از طرف ایران از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، ۲ هزار و ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده و از سوی ترکمنستان نیز ۲ هزار و ۲۵۷ میلیون مترمکعب برداشت آب صورت گرفته است.

طاهری خاطرنشان کرد: برای رفع تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال باید در روستای بزنگان چاه سازندی حفر شود.

اختصاص ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات محرومیت‌زدایی برای آبرسانی پایدار به ۱۲ روستای سرخس

سیدابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: سرخس از لحاظ آبی شرایط خاصی را در استان دارد و البته ما در اعتبارات محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۰، اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان را برای آبرسانی پایدار به ۱۲ روستای سرخس در نظر گرفتیم تا بتوانیم مشکل آب این روستاها را حل کنیم؛ همچنین اگر روستایی هم از چشم ما دور بوده، حاضریم اعتبار بگذاریم.

وی به فرسودگی شبکه آب شهر سرخس اشاره و عنوان کرد: فرسودگی شبکه باعث هدر رفت منابع آب می‌شود و باید از محل اعتبارات شهرستانی اعتبار مناسبی برای اصلاح شبکه شهر سرخس در اختیار آب و فاضلاب قرار گیرد.

علوی به قطع برق چاه‌های آب شرب در زمان مدیریت بار اشاره و تاکید کرد: با توجه به شرایط مدیریت بار باید برنامه‌ریزی شود که برق چاه‌های آب شرب توسط اداره برق قطع نشود، چون از طرفی یک ساعت قطع شدن برق چاه آب شرب، تا ۲۴ ساعت روی شبکه تاثیر می‌گذارد و برای مردم ما مشقت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی درباره حل تنش آبی در روستاهای بزنگان، کلاته عوض و زالوغال بیان کرد: دو برنامه کوتاه مدت می‌توان برای حل معضل آب این روستاها داشته باشیم که یکی حفر چاه و برنامه دوم برگشت آب از چکودر به سمت بزنگان است؛ در منابع اعتباری مشکلی نداربم اما از لحاظ منابع آبی مشکل داریم.

 آب شهر سرخس گوارا نیست اما در درجه مجاز قرار دارد

وی در پاسخ به مطالبه رئیس شورای شهر سرخس درباره کیفیت آب شرب این شهر تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های بین‌المللی سه نوع درجه غیرمجاز، مجاز و مطلوب برای آب داریم، که درجه مجاز آبی است که برای بدن ضرری ندارد و قابل توزیع است، آب مطلوب نیز آب گوارا است؛ آب شهر سرخس گوارا نیست اما در درجه مجاز قرار دارد و برای بدن ضرری ندارد.

علوی در پایان گفت: یک تانکر برای شهرستان سرخس برای انتقال و توزیع آب در روستاها از محل تانکرهای خریداری شده اختصاص دادیم.

انتهای پیام/